Valinnat
    Tiehallinto

     

    Etusivu
    Historia ja 
    liikenne
    Nykytilanne ja
    tavoitteet

    Suunnitelma ja
    vaikutukset

    Suunnittelutilanne
    ja aikataulu

    Yhteystiedot
    Palaute

     

     

     

    Valtatie 3 Tampereen läntinen kehätie

    HISTORIA JA LIIKENNE

    Kehätien historiaa

    Pyhäjärven ylittävä Rajaniemen silta sekä tiejakso Kalkku - Ylöjärvi valmistuivat marraskuussa 1974. Pitkäniemen ja Kalkun välinen osuus valtatietä 11 valmistui jo kuusi vuotta aiemmin. Pyhäjärven eteläpuolella läpikulkuliikenne kulki Naistenmatkantietä (maantie 3022) pitkin Pirkkalan läpi vuoteen 1983 asti, jolloin ohikulkutie jatkettiin keskustan eteläpuolisten metsäalueiden kautta Sarankulmaan Ilmailunkadulle asti. Tampereen läntinen kehätie oli yksiajorataisena kokonaan valmis liikenteelle marraskuussa 1985, kun yhteys Sarankulmasta pääradan yli Lakalaivaan avattiin.

    Pyhäjärventien avajaispäivänä 1.11.1985: yhteys Ilmailunkadulle ja Pirkkahalliin katkaistaan. Uusi väylä kaartuu oikealle. (Kuva: Reijo Palmu/Aamulehden arkisto)

    Toimivuusongelmia jo 80-luvulla

    Pitkäniemen ja Kalkun liittymien sujuvuus- ja turvallisuusongelmat ilmenivät jo 80-luvun jälkipuoliskolla, vaikka liikennemäärät olivat jopa vain noin puolet nykyisestä. 1990-luvulla molempia liittymiä parannettiin uusilla ramppijärjestelyillä, mutta ongelmaksi jäivät edelleen sivutieltä vasemmalle kääntymiset. Niiden poistaminen edellyttää järeämpiä ratkaisuja.

    Itäisen ohikulkutien avaaminen liikenteelle vuoden 1994 lopussa kasvatti odotetusti liikennemääriä läntisellä kehätiellä. Viime aikoina kasvu on ollut voimakkainta Pyhäjärven ylityksen ja Sarankulman kohdalla. Liikennemäärätiedot ja –ennusteet (ajon./vrk) vuosille 1980-2020 saat klikkaamalla alla olevaa karttakuvaa.


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö