Valinnat
    Tiehallinto

     

    Etusivu
    Historia ja
    liikenne

    Nykytilanne ja
    tavoitteet

    Suunnitelma ja
    vaikutukset

    Suunnittelutilanne
     ja aikataulu

    Yhteystiedot
    Palaute

     

     

     

    Valtatie 3 Tampereen läntinen kehätie

    NYKYTILANNE JA TAVOITTEET

    Osa merkittävää yhteyttä

    Valtatie 3 Helsinki-Tampere-Vaasa on Suomen tärkeimpiä pääteitä, joka kuuluu eurooppalaiseen TEN-tieverkkoon (E12). Koko Helsingin ja Tampereen Lakalaivan väli valmistui moottoritieksi syksyllä 2000. Lakalaivasta pohjoiseen valtatie 3 jatkuu Ylöjärvelle yksiajorataisena Tampereen läntisenä kehätienä 21 km matkan. Kehätie palvelee sekä valtakunnallista, seudullista että kaupungin sisäistä liikennettä. Sen varrella sijaitsevat mm. Pirkkahalli ja Tampere–Pirkkalan lentoasema. Kehätiellä on huomattava merkitys koko Tampereen kaupunkiseudulle ja sen elinkeinoelämälle.

    Eritasoliittymän rampeilta on nykyään ruuhka-aikoina vaikea päästä valtatielle (Kuvassa Pirkkalan eritasoliittymä).

    Liikennemäärät ovat kasvaneet

    Tampereen läntisen kehätien liikennemäärät ovat kasvaneet huomattavasti itäisen kehätien valmistuttua syksyllä 1994. Liikennemäärien ennustetaan yhä kasvavan. Perusennusteen mukaan nykyisten liikennemäärien 8000 – 23 000 ajon./vrk arvioidaan nelikaistaisella teillä kasvavan vuoteen 2020 mennessä tasolle 12 200 – 37 000 ajon./vrk. Ennusteessa on otettu huomioon arvio Tampereen seudun tieverkon ja maankäytön kehityksestä sekä liikennemäärien yleisestä kehityksestä. Tiehankkeen vaikutusta kulkumuoto-osuuksittain ei ole arvioitu.

    Ruuhka-aikoina ongelmia

    Nykyisellään Läntinen kehätie on valtatien 3 Helsinki-Tampere-Vaasa pahin liikenteellinen pullonkaula. Yksiajoratainen tie ja etenkin sen liittymien toimivuus ovat alttiita onnettomuuksille ja muille häiriöille. Pahimmissa tapauksissa aiheutuu merkittäviä viivytyksiä ja liikenteen siirtymistä alemmalle tie- ja katuverkolle. Ruuhka-aikoina erityisen hankalia ovat sivutieltä vasemmalle kääntymiset Kalkun ja Pitkäniemen liittymissä. Muissa liittymissä kiihdytyskaistan puuttuminen aiheuttaa kapasiteetti- ja turvallisuusongelmia. Tienkäyttäjät ovat moittineet tietä tukkoiseksi ja hitaaksi (tutkimus 1998).

    Kalkun liittymässä valtatien 3 liikenne joutuu usein jonottamaan pääsyä Pirkkalan suuntaan.

    Onnettomuusriski tavallista suurempi

    Läntisen kehätien henkilövahinko-onnettomuusaste (onnettomuudet/ ajokilometrit) on ollut yli kaksinkertainen (28 onnettomuutta/100 miljoonaa ajokilometriä) koko maan valtateiden keskiarvoon verrattuna. Liikennemäärien kasvun pelätään huonontavan turvallisuustilannetta. Yleisimpiä onnettomuustyyppejä ovat olleet kääntymis- ja kohtaamisonnettomuudet. Liikenneturvallisuuden parantamiseksi nopeusrajoitus on Lakalaivan ja Pirkkalan Rajaniemen välillä laskettu 100 km/h:sta 80 km/h:iin.

    Tavoitteet

    Tien kehittämisen tavoitteena on parantaa valtakunnallisen ja seudullisen läpikulkuliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä vähentää keskustan katuverkon ja sisääntuloväylien kuormitusta. Tämä antaa edellytyksiä asuinalueiden liikenteen rauhoittamiselle ja seudullisen maankäytön toimintaedellytyksien parantamiselle.

    Pitkäniemen liittymässä ongelmana ovat etenkin vasemmalle kääntymiset. Eritasoratkaisu parantaisi oleellisesti etenkin ruuhka-aikojen liikenteen sujuvuutta ja vähentäisi onnettomuusriskiä.


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö