Valinnat
    Tiehallinto



    Etusivu

    Hankkeen sis�lt�
    Hankeorganisaatio
      
    L�ht�kohdat
      
    Tavoitteet
      
    Toimenpiteet
      
    Vaikutukset
      
    Kustannukset
      
    Aikataulu ja
       jatkotoimenpiteet
    Tiedottaminen ja
       ajankohtaista
    Yhteystiedot
      
    Palaute
      

    Tiehallinto, hankesivulle
      
    Kaakkois-Suomen
    tiepiirin sivuille


    Selk�harjun kelikamera

    Muukon kelikamera

    Valtatien 6 parantaminen nelikaistaisena tien� v�lill� K�rki - Mattila, Lappeenranta

    TIESUUNNITELMAN LAATIMINEN


    Hankkeen l�ht�kohdat

    Suunnittelualueella valtatie 6 on nyky��n yksiajoratainen, kaksi- kaistainen sekaliikennetie, johon liittyv�t sek� valtatie 13 ett� maan- tie 3864 ja useita paikallis- ja yksityisteit�. 

    Hankealueen nykyinen vuorokausiliikenne on vilkkaimmillaan keski- m��rin paikoitellen jopa 13 700 ajoneuvoa vuorokaudessa. T�st� raskaan liikenteen osuus on arkip�ivisin noin 13.5 %. Liikenne on erityisen ruuhkautunutta mm. Selk�harjussa valtateiden 6 ja 13 liittym�ss� sek� Lavolan ja Mattilan eritasoliittym�n v�lill�. Vuoden 2035 liikenne-ennusteen mukaiset liikennem��r�t ovat nykyverkolla tieosuudesta riippuen 7300 - 17 400 ajoneuvoa vuorokaudessa.


    Selk�harjun liittym� etel�st�    

    Tie kulkee ensimm�isen Salpaussel�n tuntumassa, joten alueen maaper� on p��osin hiekkaa ja soraa. Tien l�hialueella olevista pohjavesiesiintymist� merkitt�vin on Huhtiniemen pohjavesialue.

    Valtatien 6 liikenne aiheuttaa my�s ymp�rist��ns� melua. Lasken- nallisesti todetun nykyisen tien 55 dB:n melualueen odotetaankin laajenevan ennustetilanteessa v. 2035 ilman melusuojausta noin 50 - 80 metri�. Melusuojaustarpeet kohdentuvat erityisesti suunnittelu- alueen it�p��h�n Kes�m�en pientaloasutuksen kohdalle. 

    Koko valtatien 6 v�lin Lappeenranta-Imatra parantamisesta on tehty vuonna 1992 toimenpidep��t�s, jossa tie on varauduttu rakenta- maan vaiheittain moottoritieksi. Vuonna 2002 valmistunut ymp�rist�- vaikutusten arviointi ja alustava yleissuunnitelma esitti kuitenkin tien parantamista nykyisell� paikallaan nelikaistaisena, kaksiajoratai- sena sekaliikennetien�. T�m� vaihtoehto onkin selv�sti moottoritiet� halvempi, ja sill� saavutetaan tavoitteiden mukainen liikenneturvalli- suus ja liikenn�it�vyys. Tien parantaminen nykyisell� paikallaan on my�s useimpien ymp�rist�tekij�iden kannalta moottoritiet� parempi vaihtoehto. Vuonna 2003 valmistuneessa yleissuunnitelmassa suunnitteluosuus onkin alustavan yleissuunnitelman p��periaatteiden mukainen.

      
    Sivu p�ivitetty 27.2.2004


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�