Valinnat
    Tiehallinto



    Etusivu

    Hankkeen sis�lt�
    Hankeorganisaatio
      
    L�ht�kohdat
      
    Tavoitteet
      
    Toimenpiteet
      
    Vaikutukset
      
    Kustannukset
      
    Aikataulu ja
       jatkotoimenpiteet
    Tiedottaminen ja
       ajankohtaista
    Yhteystiedot
      
    Palaute
      

    Tiehallinto, hankesivulle
      
    Kaakkois-Suomen
    tiepiirin sivuille


    Selk�harjun kelikamera

    Muukon kelikamera

    Valtatien 6 parantaminen nelikaistaisena tien� v�lill� K�rki - Mattila, Lappeenranta

    TIESUUNNITELMAN LAATIMINEN


    Hankkeen toimenpiteiden vaikutukset

    Hankkeella on arvioitu olevan seuraavia vaikutuksia:

    • Tieosan liikenneturvallisuus paranee olennaisesti, koska valtatien 6 eri ajosuunnat erotetaan toisistaan keskikaistalla, jolloin kohtaamisonnettomuudet v�henev�t merkitt�v�sti.
    • Tievalaistuksen rakentaminen, alemman tieverkon uudelleen- j�rjestelyt, kevyen liikenteen v�ylien ja alikulkujen lis��minen sek� tasoliittymien poistaminen parantaa osaltaan yleist� liikenneturvallisuutta.
    • Riista-aitojen rakentaminen ja n�kem�alueiden raivaaminen v�hent�� oleellisesti hirvionnettomuusriski�.
    • Eritasoliittymien rakentamisella parannetaan liikenteen suju- vuutta ja palvelutasoa sek� valtateill� 6 ja 13 ett� rinnakkai- sella tieverkolla. Sujuvuuden paraneminen n�kyy erityisesti valtateiden liittym�ss� Selk�harjun eritasoliittym�alueella.
    • Hanke on taloudellisesti kannattava. Suurimmat s��st�t saavutetaan onnettomuus- ja aikakustannuksien v�henemi- sell�. Koko Lappeenranta - Imatra -v�lin hy�tykustannus- suhteeksi on arvioitu 1,6.
    • Hanke on sopusoinnussa seutu-, yleis- ja asemakaavoituk- sen kanssa.
    • Hanke tukee Lappeenrannan kaupungin maank�yt�n kehitty- mist� l�nteen avaamalla lis�ksi mahdollisuuksia uusille asuin- ja ty�paikka-alueille.
    • Meluesteiden rakentamisella saadaan v�hennetty� yli 55 dB:n melualueella asuvien henkil�m��r��.
    • Huhtiniemen vedenottamon ja sit� ymp�r�iv�n I luokan pohjavesialueen pilaantumisriski v�henee merkitt�v�sti suojaustoimenpiteiden ansiosta.
    • Kokonaisvaikutukset tieymp�rist��n ovat melko v�h�isi�, koska kyseess� on p��osin nykyisen valtatien levent�minen. Suurin ymp�rist�muutos kohdistuu valtatien 13 uudelle linjausosuudelle sek� Selk�harjun ja Lavolan uusien eritaso- liittymien alueelle. Yksityiskohtaisessa suunnittelussa huomioidaan aikaisemmin tehdyn YVA:n (ymp�rist�n vaiku- tusarvioinnin) ja yleissuunnitelman mukaiset l�ht�kohdat.
    • Lunastettavat maa-alueet ovat nykyisen tien levent�mis- tapauksessa suppeammat verrattuna tien rakentamiseen t�ysin uuteen maastok�yt�v��n. Hankealueelta puretaan nelj� asuinrakennusta nykyisen Selk�harjun liittym�alueelta.
    • Rakentamisesta (arvioitu ty�n kestoaika noin 2 vuotta ) aiheutuu haittaa tienvarren asukkaille ja tien k�ytt�jille. Ty�n aikaisen liikenteen sujuvuuden turvaaminen asettaa omat vaatimuksensa hankkeen rakentajalle. Haitat minimoidaan rakennusty�vaiheiden oikea-aikaisella ajoituksella ja ty�naikaisten liikennej�rjestelyjen hyv�ll� suunnittelulla.

      
    Sivu p�ivitetty 27.2.2004


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�