Liikennetiedote 12.12.2003
Liikennejärjestelyjen yhteyshenkilöt
 
 

Eduskunta on vuonna 2000 myöntänyt Tielaitokselle 48,8 M€:n (290 Mmk:n) sopimusvaltuuden Vt 6 Koskenkylä - Kouvola hankkeen toteuttamiseksi. Myönnetty kokonaisrahoitus edellytti hankkeen kilpailuttamista yhtenä kokonaisuutena. Kaakkois-Suomen tiepiiri on nimetty vastuulliseksi koko hankkeen toteutuksesta. Koska urakkatarjousvaiheessa ei ollut käytettävissä hyväksyttyjä tiesuunnitelmia, suurelta osalta matkaa, on toteuttamismuodoksi valittu projektinjohtourakointi, joka on urakanaikaisille muutoksille joustavampi kuin perinteinen kokonaisurakointi. Projektinjohtourakan urakoitsija on valittu tarjouskilpailun perusteella. Urakoitsija luo Tiehallinnon kanssa tehokkaan ja yhteistyökykyisen toteutustavan ja toteutusorganisaation. Tarjoamaansa tavoitehintaan sitoutuen urakoitsija teettää kilpailuttamalla yksityiskohtaiset rakennussuunnitelmat alan suunnittelutoimistoilla ja rakennustyöt alan urakoitsijoilla.

Kaakkois-Suomen tiepiiri solmi 9.7.2001 projektinjohtourakkasopimuksen Skanska Tekra Oy:n kanssa.  Myönnetty sopimusvaltuus 48,8 M€ ei mahdollistanut kaikkien suunniteltujen töiden toteuttamista. Urakasta jouduttiin jättämään pois valtatien parantamista noin 10 km:n matkalta Pukaron ja Mustilan välillä. Lisäksi suunniteltuja telematiikka-, melunsuojaus- ja ympäristötoimenpiteitä oli jouduttu karsimaan. Vuoden 2003 ensimmäisessä lisäbudjetissa Eduskunta kuitenkin myönsi hankkeelle lisää sopimusvaltuutta 5,4 M€. Tämä mahdollistaa sen, että myös Pukaro - Mustila osuus ja muut karsitut toimenpiteet voidaan toteuttaa käynnissä olevan urakan puitteissa.

Koska valtatie parannetaan pääosin nykyisellä paikallaan, aiheutuu rakennustöistä väistämättä liikenteelle häiriöitä. Ne pidetään kuitenkin mahdollisimman vähäisinä. Tienkäyttäjät joutuvat varautumaan alhaisiin nopeusrajoituksiin, kiertoteiden käyttöön ja liikennekatkoksiin mm. louhintatöiden vuoksi. Matkantekoon on varattava lisäaikaa.

Rakennustyöt jatkuvat syksyyn 2004. Myös Pukaro - Mustila saadaan liikenteelle silloin.


Projektilla on tapahtunut seuraavaa:
  • Kaikki tarvittavat tiesuunnitelmat on hyväksytty ja ne ovat lainvoimaisia.
  • Projektinjohtourakoitsija Skanska Tekra Oy on teettänyt rakennussuunnittelun koko hankkeen osalta. Se on valmistunut vuoden 2002 lopussa.
  • Tarvittavat uudet tiealueet on siirretty tietoimitusten päätösten mukaisesti tienpitäjän haltuun.
  • Rakennustyöt on aloitettu huhtikuussa 2002 välillä Koskenkylä - Liljendal, missä valtatie rakennetaan kokonaan uuteen paikkaan. Rakentamisesta ei aiheudu tällöin juuri haittaa liikenteelle. Työt ovat käynnistyneet kesällä 2003 myös Liljendalin eritasoliittymäalueella ja siitä pohjoiseen päin noin 1,5 km matkalla. Näillä kohdin liikenne joutuu käyttämään kiertotietä myös talven 2004 ajan. Lisäksi Loviisan radan ylittävän sillan kohdalla työt jatkuvat talven yli ja liikenne on kiertotiellä.
  • Lapinjärven kunnan alueella rakennustyöt ovat osittain valmistuneet välillä Rutumi - Pukaro noin 10 km:n matkalla. Lapinjärven kirkonkylän kohdalle rakennettu eritasoliittymä on otettu liikenteelle. Työnaikaiset kiertotiet on voitu poistaa koko Lapinjärven kunnan alueelta lukuunottamatta Kimonkylässä olevaa kiertotietä. Valtatieltä puuttuu kuitenkin lopullinen päällyste ja leveäkaistatien ajoratamerkinnät.  Rutumissa tehdään nykyisen valtatien vieressä louhinta- ja murskaustöitä. Alueella on 50 km/h nopeusrajoitus ja liikenne katkaistaan räjäytysten ajaksi.
  • Elimäen kunnan alueella on tehty Napan liittymän muutostyöt kesällä 2002. Mustilan kohdalla on käynnissä eritasoliittymän rakennustyöt. Liikenne on jo ohjattu lopullisten ramppien kautta ja kiertotiet on voitu poistaa. Käytössä on vain kiertotie Teuroisten liittymän pohjoispuolella. Nykyisen tien leventämistyöt jatkuvat tällä osuudella.
  • Kesällä 2003 tietyöt olivat laajimmillaan, jolloin alennetun nopeusrajoituksen piirissä oli samaan aikaan yli 10 km tiepituudesta. Syksyllä 2003 kiertoteitä on voitu poistaa, ja talveksi 2004 kiertoteitä jää viiteen kohtaan yhteensä 3,1 km:n matkalle. Näissä nopeusrajoitus on joko 50 tai 30 km/h. Lisäksi paikallisia nopeusrajoituksia saattaa olla nykyisen tien leventämiskohteissa. Räjäytystöiden vuoksi liikenne voidaan joutua pysäyttämään korkeitaan 10 minuutiksi. Tarkempaa tietoa liikennejärjestelyistä saa oheisesta liikennetiedotteesta.


Sivun alkuun

Sivuja päivitetty 17.12.2003
Sivujen laadinta: Kaakkois-Suomen tiepiiri