Valinnat
    Tiehallinto



    Etusivu
    Ajankohtaista
    L�ht�kohdat
    Tavoitteet
    Vuorovaikutus ja tiedottaminen
    Vaihtoehdot
    Vaikutukset
    Yhteystiedot
    Palaute
    Valtatien 7 parantaminen Haminan kohdalla
    yleissuunnitelma

    L�ht�kohdat 

    Valtatie 7 on rakennettu moottoritieksi Kotkasta Haminan l�nsipuolelle 1990-luvulla. Moottoritie p��ttyy Summan eritasoliittym��n, josta se jatkuu moottoriliikennetien� Tervasalmeen asti. Haminan keskustan kohdalla liikenne k�ytt�� katuverkkoa Tallinm�keen asti. Pitk�matkainen liikenne ja erityisesti kansainv�linen raskas liikenne aiheuttavat katuverkolla onnettomuuksia, turvattomuutta, ruuhkautumista ja ymp�rist�haittoja. E18-tien kehitt�misstrategiassa tavoitteeksi on asetettu moottoritietasoisen yhteyden rakentaminen Summasta Haminan it�puolelle vuoteen 2008 menness�. 


    Nykyinen valtatie 7 kulkee Haminan kaupungin l�pi aiheuttaen mm. meluhaittoja sek� ongelmia liikenteen sujuvuudelle ja turvallisuudelle.

    Valtatien 7 liikennem��r� on nykyisell��n Summan l�nsipuolella l�hes 14000 autoa vuorokaudessa ja Summan ja Haminan keskustan v�lill� 11200-13500 autoa vuorokaudessa. Haminan keskustan kohdalla liikennem��r� on 9000 autoa vuorokaudessa ja Lelun kohdalla noin 5200 autoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen m��r� on suuri ja sen m��r� on 1100-2400 autoa vuorokaudessa. Valtatiell� 26 kulkee p�iv�ss� 3500-4500 autoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus on 14-16 %. Vuonna 2030 Haminan l�pi kulkisi 16 000 -20 000 autoa vuorokaudessa, jos uutta moottoritiet� ei tehd�. T�m� lis�isi liikenteen aiheuttamia ongelmia huomattavasti. Moottoritien liikennem��r�ksi on vuodelle 2030 ennustettu 10500-19000 autoa vuorokaudessa. Silloin Haminan keskustassa liikennem��r�t olisivat noin 8000 � 10000 autoa vuorokaudessa. 

    Tielinjauksen l�ht�kohtana on aiemmin vahvistetun seutukaavan mukainen maastok�yt�v�. Tien sijainti ei tule t�st� merkitt�v�sti poikkeamaan. Seutukaavan mukainen tielinjaus ja alustavat tie- ja liikennetekniset ratkaisut perustuvat vuonna 1997 laadittuun yleissuunnitelmaan. Nyt laadittavassa yleissuunnitelmassa tarkennetaan moottoritien teknisi� ratkaisuja, eritasoliittymien ja alemman tieverkon tiej�rjestelyj�, nykyisen valtatien 7 (tuleva Haminan sis��ntulotie) tieratkaisuja sek� ymp�rist�llisi� periaateratkaisuja, kuten meluntorjuntaa ja ymp�rist�nhoitoa. 


    Sivut p�ivitetty 29.04.2004

    Sivujen laadinta: Sito-konsultit Oy


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�