| 
 
 Etusivu
 Ajankohtaista
 L�ht�kohdat
 Tavoitteet
 Vuorovaikutus ja tiedottaminen
 Vaihtoehdot
 Vaikutukset
 Yhteystiedot
 Palaute
 | Valtatien 7 parantaminen
Haminan kohdalla yleissuunnitelma
 
 Tutkittavat
periaateratkaisut Tielinjauksen l�ht�kohtana vahvistetun seutukaavan
mukainen maastok�yt�v�, eik� tien sijainti tule t�st� merkitt�v�sti
poikkeamaan. Seutukaavan mukainen tielinjaus ja alustavat tie- ja
liikennetekniset ratkaisut perustuvat vuonna 1997 laadittuun yleissuunnitelmaan.
Yleissuunnitelmassa tutkitaan vaihtoehtoisia ratkaisuja, joilla kehitet��n ja
ajantasaistetaan aikaisemman yleissuunnitelman ratkaisuja yhteisty�ss� eri
sidos- ja intressiryhmien kanssa. Tavoitteena on varmistaa toimenpiteiden
toteuttamiskelpoisuus ja saada muodostettua yleisesti hyv�ksytt�v� ja
vaikutuksiltaan kohtuullinen sek� perusteltu ratkaisu tien
parantamiseksi.  Keskeisi� yleissuunnitelmaan sis�ltyvi�
suunnitelmatarkistuksia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ovat: 
  Koko tieosuus on moottoritiet�,
    jolla on kaksi ajorataa ja 2+2 kaistaa.Moottoritien leveys/poikkileikkaus
    voi vaihdella kapeimmasta Tiehallinnon hyv�ksym�st� moottoritieleveydest�
    normaaliin moottoritien poikkileikkausleveyteen'Ruissalossa ja Husulassa on
    tutkittu tien sijoittamista tunneliin ja my�s Husulan it�puolella
    Sivatissa tutkitaan mahdollisuuksia �vihertunneleille�. Ruissalon ja
    Husulan alueella on erilaisia ratkaisuja rinnakkaistien sijainnille.  Husulan kohdalla tutkitaan tunnelin toteuttamismahdollisuuksia.
 
  Husulan it�puolella voivat kev��ll�
    2004 teht�v�t luontoselvitykset jonkin verran muuttaa aiempaa tielinjaustaSumman alueella on tutkittu
    erilaisia liittym�vaihtoehtoja, ramppij�rjestelyj� ja niihin liittyvi�
    alemman tieverkon j�rjestelyj�. Ratkaisuissa otetaan huomioon kaupungin
    samanaikaisesti suunnittelema maank�ytt�. Leluun suunnitellaan
    eritasoliittym�, joka ei ollut vuonna 1997 laaditussa yleissuunnitelmassaHaminan sis��ntuloteille l�nnest�
    ja id�st� on tutkittu vaihtoehtoisia ratkaisuja, joissa on otettu huomioon
    teiden uusi liikenteellinen luonne. Ratkaisujen tavoitteena on alentaa
    ajonopeuksia asteittain 100 km/h:sta 50 km/h:ssa l�hestytt�ess� keskustaa
    sek� parantaa teiden liikenneturvallisuutta. Husulan eritasoliittym�n
    ratkaisut tarkentuvat kev��ll� ja kes�ll� teht�vien luontoselvitysten
    perusteella. Tieratkaisun vaikutukset Kirkkoj�rven Natura-alueeseen
    selvitet��n ty�ss�.Uuden
    moottoritien ja sis��ntuloteiden ymp�rist�haittojen lievent�minen on
    keskeist� ty�ss�. Aiheina ovat mm. melusuojaukset, pohjaveden suojaukset,
    maisemahaittojen ja estevaikutusten lievent�misratkaisut (ali � ja
    ylikulkusillat ja mahdolliset tunnelit ), istutukset ja muut ymp�rist�n k�sittelyperiaatteet.  Nykyinen Haminan sis��ntulotie parannetaan sen uuteen rooliin eli
palvelemaan Haminan kaupungin sis��ntuloliikennett�.
 Vaihtoehtoiset ratkaisut  Tutkittavien
vaihtoehtojen periaatteet. (832 kt) pdf Oheisissa kartoissa on esitetty alustavien vaihtoehtojen periaatteita: 
  
    Yleissuunnitelman mukainen
    ratkaisu
    Uudet vaihtoehdot Summan alueella
    Uudet
    vaihtoehdot Summan ja Husulan v�lill�  
 |