Valinnat
    Tiehallinto



    Etusivu
    Ajankohtaista
    L�ht�kohdat
    Tavoitteet
    Vuorovaikutus ja tiedottaminen
    Vaihtoehdot
    Vaikutukset
    Yhteystiedot
    Palaute
    Valtatien 7 parantaminen Haminan kohdalla
    yleissuunnitelma

    Tutkittavat periaateratkaisut

    Tielinjauksen l�ht�kohtana vahvistetun seutukaavan mukainen maastok�yt�v�, eik� tien sijainti tule t�st� merkitt�v�sti poikkeamaan. Seutukaavan mukainen tielinjaus ja alustavat tie- ja liikennetekniset ratkaisut perustuvat vuonna 1997 laadittuun yleissuunnitelmaan. Yleissuunnitelmassa tutkitaan vaihtoehtoisia ratkaisuja, joilla kehitet��n ja ajantasaistetaan aikaisemman yleissuunnitelman ratkaisuja yhteisty�ss� eri sidos- ja intressiryhmien kanssa. Tavoitteena on varmistaa toimenpiteiden toteuttamiskelpoisuus ja saada muodostettua yleisesti hyv�ksytt�v� ja vaikutuksiltaan kohtuullinen sek� perusteltu ratkaisu tien parantamiseksi. 

    Keskeisi� yleissuunnitelmaan sis�ltyvi� suunnitelmatarkistuksia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ovat:

    • Koko tieosuus on moottoritiet�, jolla on kaksi ajorataa ja 2+2 kaistaa.
    • Moottoritien leveys/poikkileikkaus voi vaihdella kapeimmasta Tiehallinnon hyv�ksym�st� moottoritieleveydest� normaaliin moottoritien poikkileikkausleveyteen
    • 'Ruissalossa ja Husulassa on tutkittu tien sijoittamista tunneliin ja my�s Husulan it�puolella Sivatissa tutkitaan mahdollisuuksia �vihertunneleille�. Ruissalon ja Husulan alueella on erilaisia ratkaisuja rinnakkaistien sijainnille.


    Husulan kohdalla tutkitaan tunnelin toteuttamismahdollisuuksia.

    • Husulan it�puolella voivat kev��ll� 2004 teht�v�t luontoselvitykset jonkin verran muuttaa aiempaa tielinjausta
    • Summan alueella on tutkittu erilaisia liittym�vaihtoehtoja, ramppij�rjestelyj� ja niihin liittyvi� alemman tieverkon j�rjestelyj�. Ratkaisuissa otetaan huomioon kaupungin samanaikaisesti suunnittelema maank�ytt�.
    •  Leluun suunnitellaan eritasoliittym�, joka ei ollut vuonna 1997 laaditussa yleissuunnitelmassa
    • Haminan sis��ntuloteille l�nnest� ja id�st� on tutkittu vaihtoehtoisia ratkaisuja, joissa on otettu huomioon teiden uusi liikenteellinen luonne. Ratkaisujen tavoitteena on alentaa ajonopeuksia asteittain 100 km/h:sta 50 km/h:ssa l�hestytt�ess� keskustaa sek� parantaa teiden liikenneturvallisuutta. 
    • Husulan eritasoliittym�n ratkaisut tarkentuvat kev��ll� ja kes�ll� teht�vien luontoselvitysten perusteella. Tieratkaisun vaikutukset Kirkkoj�rven Natura-alueeseen selvitet��n ty�ss�.
    • Uuden moottoritien ja sis��ntuloteiden ymp�rist�haittojen lievent�minen on keskeist� ty�ss�. Aiheina ovat mm. melusuojaukset, pohjaveden suojaukset, maisemahaittojen ja estevaikutusten lievent�misratkaisut (ali � ja ylikulkusillat ja mahdolliset tunnelit ), istutukset ja muut ymp�rist�n k�sittelyperiaatteet.


    Nykyinen Haminan sis��ntulotie parannetaan sen uuteen rooliin eli palvelemaan Haminan kaupungin sis��ntuloliikennett�. 

    Vaihtoehtoiset ratkaisut 

    Tutkittavien vaihtoehtojen periaatteet. (832 kt) pdf

    Oheisissa kartoissa on esitetty alustavien vaihtoehtojen periaatteita:

    • Yleissuunnitelman mukainen ratkaisu

    • Uudet vaihtoehdot Summan alueella

    • Uudet vaihtoehdot Summan ja Husulan v�lill�

     


    Sivut p�ivitetty 29.04.2004

    Sivujen laadinta: Sito-konsultit Oy


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�