Hankkeen sisältö

Yleiskuvaus

 

Yleissuunnitelma valtatien 5 parantamiseksi välillä Palokangas (Mt531) – Paukarlahti valmistuu
vuonna 2003. Suunnitelmassa tutkitaan eri linjausvaihtoehtoja, joista nykyisen tien
parantaminen on vaihtoehtona Ve1.

Kartan saat suuremmaksi klikkaamalla karttalehteä (suurennetun kartan koko 558 kt).

Klikkaa kuva suuremmaksi Pohjakartta © Maanmittauslaitos lupa nro 493/MYY/01

Nykyisen tien parantaminen:

Ve0:
Nykyinen tie.

Ve1:
Nykyinen tie parannetaan leventämällä nykyistä poikkileikkausta ja järjestämällä ohituskaistoja sopiviin kohtiin. Linjausta siirretään Kotalahden kaivoksen kohdalla länteenpäin.

Muita tutkittavia linjausvaihtoehtoja ovat vaihtoehdot Ve2-Ve4:

Kaikissa vaihtoehdoissa linjausta siirretään Kotalahden kaivoksen kohdalla länteenpäin.
Ve2:
Oravikosken koulun kierto, paluu nykyiselle tielle heti koulun jälkeen.

Ve3:
Oravikosken koulun kierto jatkuen Ison Ahvenmäen ylitse ja Melamäen itäpuolitse, paluu nykyiselle tielle Paukarlahden hautausmaan kohdalla.

Ve4:
Oravikosken koulun kierto jatkuen Ison Ahvenmäen ja Melamäen länsipuolitse, paluu nykyiselle tielle koulun ja seurantalon välistä.

Linjausvaihtoehdot on esitetty oheisella yleiskartalla.

Poikkileikkaukset

Parantamalla nykyistä tietä, vaihtoehto Ve1, on tien poikkileikkaus 10,5/7,5 + ohituskaistat (4 kpl). Tien leveys ohituskaistojen kohdalla on 14,0 m.

Tien poikkileikkaus normaaliosuudella. Klikkaa kuva suuremmaksi
Tien poikkileikkaus ohituskaistan kohdalla.Klikkaa kuva suuremmaksi

Mikäli valtatie rakennetaan uudelle tielinjaukselle, on valittavan vaihtoehdon poikkileikkaus muotoa ohituskaistatie + keskikaide 14,95/10,5 (ohituskaistoja 6 kpl).

Tien poikkileikkaus uudella tielinjauksella. Klikkaa kuva suuremmaksi

Mikäli uusi tielinjaus toteutetaan, jää nykyinen tie kevyen liikenteen väyläksi.

Sillat

Keskikaiteellisessa ohituskaistatie vaihtoehdossa ei valtatielle sallita suoria yksityistieliittymiä. Valtatien risteämiset hoidetaan alikuluin, joten tiejaksolle rakennetaan sekä ajoneuvoliikenteelle, että kevyelle liikenteelle tarkoitettuja alikulkukäytäviä. Myös nykyisen tien parantamisvaihtoehdossa liittymiä valtatielle vähennetään runsaasti.

Ympäristö

Suunnittelualueen maisemarakenne on voimakkaasti luode-kaakkosuuntainen. Oravikosken ympäristö on pienipiirteistä, metsäistä ja karua. Paukarlahden pää puolestaan loivapiirteisempää, puoliavointa tai avointa viljelymaisemaa. Alueen runsaaseen vesistöön avautuu valtatieltä vain yksittäisiä näkymiä.

Kotalahti-Oravikosken ympäristöstä on laadittu luontoselvitys kesän 2000 aikana. Paukarlahden valtakunnallisesti arvokas kyläalue on inventoitu vastaavalla tavalla 1993. Tiesuunnittelualueella Paukarlahden selvityksessä ei tullut esiin vanhojen pihapiirien ja hautausmaan lisäksi muita erityisiä luonto- ja maisema-arvoja. Kotalahden kaivoskylä ympäristöineen kuuluu valtakunnallisesti arvokkaisiin kulttuuriympäristöihin.

Kotalahti-Oravikosken ympäristön inventoinnissa ei löytynyt valtakunnallisesti uhattuja kasveja. Maakunnallisesti uhanalaisista kasveista alueella esiintyy luonnonkullero ja kesämaitiainen. Valtakunnallisesti uhanalaisista nisäkkäistä alueella liikkuu karhuja, saukkoja ja liito-oravia. Liito-orava muodostaa alueella myös pysyviä reviirejä. Luonnoltaan ja maisemaltaan merkittävin alue sijoittuu Haasianlahden ja Kivilammen väliselle alueelle, jossa on mm poikkeuksellisen monimuotoinen perinnemaisema-alue. Alueen hirvikanta kuuluu Pohjois-Savon tiheimpiin. Myös kanalintu-, petolintu- ja palokärkikannat ovat vahvat.

Tiivistelmä luonto- ja maisemaselvityksestä löytyy täältä!

Suunnitteluhanke ei kuulu YVA-lain piiriin. Alueesta laaditaan kuitenkin pienempimuotoinen, eri ympäristön osa-alueet kattava ympäristövaikutusselvitys. Ympäristötietoa hankitaan erilaisten selvitysten, haastattelujen ja asiakirjojen avulla.

 
Linjauspäätökset jatkosuunnittelusta

Jatkosuunnitteluun on Oravikosken kohdalla valittu VE2 Koulun kierto ja paluu nykyiselle tielle Kaivantolahden seudulla. Oravikosken pohjoispuolella edetään VE3 mukaisella ratkaisulla joka menee Ahvenmäen ylitse ja palaa ennen Paukarlahtea nykyiselle valtatielle.

Vuoden 2003 aikana suunnittelua jatketaan Humalajoelle saakka ja tehdään tarkemmat suunnitelmat valituista linjauksista. Poikkileikkauksena suunnitteluosuudella on valittu ohituskaistojen kohdalla varautuminen keskikaiteelliseen ratkaisuun. Kaide toimii turvallisuutta lisäävänä ja estää nokkakolarit tehokkaasti. Ohituskaistojen paikkoja tarkennetaan. Tällä osuudella niitä olisi kuusi kappaletta.


Päivitetty 06.05.2003/TiES