Hankkeen vaikutukset

Liikenne
Vaihtoehdot VE1 ja VE2


Nykyistä tietä noudattelevilla vaihtoehdoilla joudutaan nopeusrajoitus laskemaan 80 km/h myös kesäisin välillä Oravikoski – Paukarlahti (VE1) tai välillä Kaivantolahti – Paukarlahti (VE2).
Vuonna 2005 valtatien palvelutaso nousee
välttävästä (C…D) keskimäärin tyydyttäväksi (B…C), mutta jää Oravikosken taajaman kohdalla (VE1) ja Paukarlahden kylän kohdalla (VE1, VE2) välttäväksi (D).
Kevyen liikenteen olosuhteet paranevat, kun uusi kevyen liikenteen väylä rakennetaan koko suunnitteluvälille. Samalla hoidetaan yksityistiejärjestelyt kevyen liikenteen väyliä hyväksi käyttäen.

Hankkeen toteuttamisen arvioidaan vähentävän henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien lukumäärää 0,54 heva-onn./v vaihtoehdolla VE1 ja 0,62 heva-onn./v vaihtoehdolla VE2.

Vaihtoehdot VE3 ja VE4

Uudet linjaukset (VE3 ja VE4) parantavat valtatieliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Nopeusrajoitus voidaan pitää läpi vuoden 100 km/h koko tieosuudella.

Vuonna 2005 valtatien palvelutaso nousee välttävästä (C…D) hyväksi (B). Paukarlahden
taajaman kohdalla, jonne edelleen jää nopeusrajoitus 80 km/h, on palvelutaso tyydyttävä (C).

Kevyen liikenteen olosuhteet ja turvallisuus paranevat, kun nykyinen valtatie jää
kevyen liikenteen väyläksi.

Hankkeen toteuttamisen arvioidaan vähentävän henkilövahinkoon
johtaneiden onnettomuuksien lukumäärää 1,04 heva-onn./v (VE3) ja 1,11 heva-onn./v (VE4).
Ilman keskikaidetta vastaavat luvut ovat 0,70 heva-onn./v (VE3) ja 0,74 heva-onn./v (VE4).

Maankäyttö

Valtatien siirtäminen uuteen paikkaan Oravikosken taajaman kohdalla rauhoittaa
taajamaa sekä Oravikosken koulun seutua sekä eheyttää seudun toiminnalliseksi
kokonaisuudeksi.

Uuden linjauksen (vaihtoehdot VE2 ja VE3) vieminen nykyisen tien ja
Kaivantolammen välistä aiheuttaa ainakin 3 kiinteistön lunastamisen.

Luonto ja maisema

Vaihtoehdoilla VE1 ja VE2 ei ole merkittävää vaikutusta luonnon monimuotoisuuteen,
kasvillisuuteen eikä eläimistöön. Vaihtoehdolla VE3 on jonkin verran vaikutusta
luontoarvoihin. Vaihtoehto VE4 muuttaa voimakkaimmin luontoarvoja (esim. Haasianlahden
perinnemaisema ja liito-oravien reviirit rikkoutuvat).

Maisemallisia vaikutuksia on vaihtoehdoilla VE3 ja VE4. Iso-Ahvenmäen leikkaus vaihtoehdossa VE3 vaikuttaa voimakkaasti maisemaan. Vaihtoehdossa VE4 tieratkaisu rikkoo Paukarlahden kulttuurimaisemaa ja nuorisoseuraintalon pihapiiriä.

Luontoselvitys löytyy täältä!

Liikennemelu

Valtatien siirtäminen Oravikosken koulun länsipuolelle vähentää meluhaittaa taajamassa.

Kuitenkin kaikissa vaihtoehdoissa jää kiinteistöjä jonkin verran melualueelle. Suurimmat tarpeet melusuojauksille on kehitettäessä nykyistä tielinjausta ja vähiten vaihtoehdolla VE4.

Tarkemmat melusuojaustoimenpiteet esitetään vaihtoehdon selvittyä.

Tarkempi selvitys melusta löytyy täältä!  


Päivitetty  07.02.2001  kyk/mk