Valinnat
    Savo-Karjalan tiepiiri
     

     

    Tiivistetty� tietoa tienpidon suunnitelmasta:

    Alkusivu

    Tienpidon tavoitteet

    Tienpidon rahoitus

    Suunnitelman
    avainkohdat

    Suunnitelman
    vaikutukset

    Suunnitelman
    valmistelu

    (PDF-muodossa)

    -----------


    Tienpidon suunnitelma kokonaisuudes-
    saan
    (PDF-muodossa)

     

    Savo-Karjalan tiepiiri

    Savo-Karjalan tiepiirin
    TIENPIDON SUUNNITELMA 2000-2010

    Suunnitelman avainkohdat

      

    Taloudellisuus avainasemassa

    Tienpidon taloudellisuutta parannetaan mitoittamalla ratkaisut kulloiseenkin tarpeeseen. Kaikissa tienpidon toimissa etsit��n entist� taloudellisempia ratkaisuja.

    Liikennemuotojen yhteisty� tehostuu

    Merkitt�vimm�t eri liikennemuotojen yhteisty�hankkeet ovat Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan liikennej�rjestelm�suunnitelmat.Tiepiiri osallistuu n�iden suunnitelmien valmisteluun ja suunnitelmassa esitettyjen toimenpiteiden toteutukseen muita liikennemuotoja edustavien viranomaisten, kuntien ja muiden yhteisty�tahojen kanssa.

    Vuorovaikutus t�rke��

    Vuorovaikutus alueen viranomaisten, muiden yhteisty�kumppaneiden ja asukkaiden kanssa on tiepiirille t�rke��.Tiepiiri jakaa avoimesti tietoa tavoitteistaan ja toiminnastaan. Asiakkaiden tyytyv�isyytt� arvioidaan s��nn�llisesti.

    Lupa-ja viranomaispalvelut kehittyv�t

    Lupa-ja viranomaispalveluja kehitet��n entist� joustavammiksi. S�hk�ist� asiointia kehitet��n, jotta palvelujen saaminen olisi entist� helpompaa.

    Vastuullisuus ymp�rist�st� lis��ntyy

    Tiepiiri kantaa osaltaan vastuun tieliikenteen ymp�rist�vaikutuksista.Tienpidossa otetaan huomioon luonto-, maisema- ja kulttuurihistoriallisten kohteiden suojelu, luonnonvarojen s��steli�s k�ytt�, luonnon monimuotoisuuden vaaliminen ja ihmisiin kohdistuvien haittojen v�hent�minen.

    Suolaa k�ytet��n liukkaudentorjunnassa nykyinen m��r�. Pohjavesi- ja melusuojauksia rakennetaan p��asiassa teiden rakentamisen yhteydess�.

    Tienpidosta aiheutuvia ymp�rist�haittoja v�hennet��n huolellisella suunnittelulla ja toteutuksella.

    Liikenneturvallisuuden painoarvo  on merkitt�v�

    Liikenneturvallisuuden parantamiseksi kiinnitet��n huomiota erityisesti p��tieverkon vakavien henkil�vahinko-onnettomuuksien riskin pienent�miseen sek� kevyen liikenteen kannalta turvalliseen taajamaymp�rist��n.Pieni� tehokkaita turvallisuustoimia toteutetaan koko tieverkolla.

    Tieverkon laajuus ei muutu

    Suurimmissa kaupunkikeskuksissa muutetaan er�it� terminaaliyhteyksi� yleisiksi teiksi. Lis�ksi yksityisteit� otetaan yleisiksi teiksi liikenteen tarpeiden pohjalta 50-70 km.Yleisi� teit� muutetaan yksityisteiksi, kaduiksi ja rakennuskaavateiksi yhteens� 50-100 km.

    tiet.jpg (30506 bytes)

    Tiest�n hoito pidet��n nykytasolla

    Tieverkon hoidon tasossa ei tapahdu oleellisia muutoksia.Talvisin hoidon tasoa kuitenkin nostetaan vilkkailla p��teill� sek� taajamien kevyen liikenteen reiteill�. Kes�isin pidet��n huolta alemmalla tieverkolla erityisesti elinkeinoel�m�n kuljetusten ja matkailun kannalta t�rkeist� teist�.

    P��tieverkon hyv� kunto s�ilyy

    P��teiden p��llysteit� uusitaan.N�in p��teiden kunto pysyy nykyisell� hyv�ll� tasolla.

    Teiden peruskorjaus kohdistetaan v�h�liikenteisille p��teille sek� seutu- ja yhdysteille. Erityisesti painotetaan elinkeinoel�m�n kuljetusten ja linja-autoliikenteen kannalta keskeisimpi� reittej�. Sillat pidet��n kunnossa.

    Kelirikon vuoksi joudutaan painorajoituksia k�ytt�m��n kev�isin noin 400–600 km:n matkalla. Sorateill� kelirikon aiheuttamat haitat kuitenkin v�henev�t. Korjauskohteiden valinnassa otetaan huomioon maa-ja mets�talouden kuljetusten tarpeet.

    Investoinnit keskittyv�t kaupunkiseuduille ja taajamiin

    Teiden rakentaminen painottuu liikenteen kasvusta johtuen entist� enemm�n Kuopion ja Joensuun seuduille.

    Sis��ntuloteit� ja niiden liittymi� sek� yhteyksi� satamiin, tuotantolaitoksiin ja terminaaleihin parannetaan.

    Taajamien nopeusrajoituksia alennetaan 30-40 kilometriin tunnissa.Rajoitusten tueksi tehd��n useissa taajamissa rakenteellisia muutoksia. Kevyen liikenteen v�yli� rakennetaan ja kevyen liikenteen verkon yhdist�vyytt� parannetaan.

    P��teit� kehitet��n vain vilkkaimmilla tieosuuksilla

    P��teit� parannetaan vilkkaimmilta osuuksiltaan valtatiell� 5 v�lill� Kuopion etel�puolella, valtatiell� 6 Joensuun etel�puolella, valtatiell� 9 v�lill� Suonenjoki-Kuopio sek� valtatiell� 17 Kuopion ja Joensuun v�lill�.

    V�hempiliikenteisill� p��teill� tehd��n vain pistekohtaisia liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteit�.Tarvittaessa alennetaan nopeusrajoituksia.

    Seutu-ja yhdysteill� keskityt��n peruskorjaukseen

    Seutu-ja yhdystieverkon merkitt�v��n kehitt�miseen ei ole mahdollisuuksia. Kuntakeskusten v�listen yhteyksien kunnosta huolehditaan peruskorjauksin.

    Liikenteen palvelujen merkitys kasvaa

    Tiepiirin liikennekeskus tiedottaa liikenteest�, kelist�, tiet�ist�, liikenteen h�iri�ist�, matkareiteist� ja lauttojen aikatauluista. Liikennekeskuksen toimintaa kehitet��n.

    Seutu-ja yhdystieverkon viitoitus saatetaan valtakunnallisen viitoitussuunnitelman mukaiseksi. T�rkeimpien matkailukohteiden sek� lev�hdys-ja pys�intialueiden viitoitusta parannetaan.Muuttuvien nopeusrajoitusten k�ytt�� lis�t��n.

    wpe4C.jpg (7239 bytes)

     


    alkuun | etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�