Valinnat
    Tiehallinto

      

     
    Paluu 
      

    Talviliikenne

    Auto talvikuntoon

    Talviautoilun vaaroja ei kannata v�h�tell�. �killiset keliolosuhteiden muutokset vaikuttavat selv�sti auton hallittavuuteen. Esimerkiksi kohtaamisonnettomuuksia sattuu talvikuukausina noin kaksi kertaa niin paljon kuin kes�liikenteess�. 

    Kuva: Olli PenttinenNyt on aika laittaa auto kuntoon talvea varten. Tarkasta valojen ja jarrujen kunto, samoin l�mmityslaitteen toiminta. Puhdista tuulilasi s��nn�llisesti, my�s sis�puolelta. T�m� siksi, ett� n�in voidaan v�ltty� mahdollisilta h�ik�isyilt� ja heijastuksilta. 

    Tarkista renkaiden kunto 

    Renkaiden merkitys korostuu huonolla kelill�. Syksyn vesi- tai r�nt�sateissa huonot renkaat voivat olla kohtalokkaat. Renkaiden urasyvyyden lis�ksi on syyt� tarkkailla my�s renkaiden ilmanpaineita. 

    Suomessa on talvirengaspakko joulukuusta helmikuuhun. Talvirenkaat voivat olla nastattomia tai nastallisia. Nastarenkaita saa k�ytt�� marraskuun alusta p��si�isen j�lkeiseen viikonloppuun, mutta my�s muuna aikana, mik�li keli niit� edellytt��. Oikean rengastyypin valinta riippuu ajotavasta, kokemuksesta, k�ytetyst� tieverkosta ja auton muusta ajamiseen vaikuttavasta varustelusta (=aktiivinen turvavarustelu).

    Kuva: Soile ViloTalvirenkaiden urasyvyyden on lain mukaan oltava v�hint��n 3 millimetri�. Huonot olosuhteet vaativat kuitenkin huomattavasti parempaa kulutuspintaa. Tutkimuksen mukaan hyv�nkin talvirenkaan urasyvyyden tulee olla jopa seitsem�n millimetri�, jotta sohjossa voidaan ajaa 80 kilometrin tuntinopeudella. Kun urasyvyys on viisi millimetri�, sohjoliirtoon voi joutua jo 60 kilometrin tuntinopeudella. 

    Hyvill� renkailla tulisi puolta v�hemm�n kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 

    Tiehallinnon talvirengastutkimuksen (lis�� talvirengastutkimuksesta) mukaan puolella talviajan kuolemaan johtaneiden kohtaamisonnettomuuksien p��aiheuttajista on ollut huonot renkaat. Autoilijat my�s tuntevat huonosti renkaidensa ja nastojensa kunnon. Renkaat arvioidaan yleens� parempikuntoiseksi kuin ne todellisuudessa ovat. Nastojen kulumisen voi kokeilla helposti: jos nastat eiv�t tunnu rengasta k�dell� sivelt�ess�, ovat ne menett�neet tehonsa. Kun k�rjen kovametalliosat ovat kuluneet, eiv�t pelk�t nastojen laipat juuri lis�� pitoa. Kun nastarenkaan nastojen k�rjet ovat kuluneet, ei rengas en�� t�yt� nastarenkaan teht�vi�.

    Huolestuttavaa on my�s se, ett� vaikka kuljettaja tiet�isi renkaiden kunnon huonoksi, ei h�n edes liukkaalla kelill� aja muita hitaammin. 

    Kaikilla auton rengasmalleilla ja -merkeill� on monia erilaisia, jopa kesken��n ristiriitaisia ominaisuuksia. T�llaisia ovat mm. pito, m�rk�pito, ajovakavuus, ohjaustarkkuus, kulutuskest�vyys, vierimisvastus, ohjaustuntuma, ajomukavuus ja melu. Mik��n rengas ei ole kaikilta ominaisuuksiltaan t�ydellinen. Yhden ominaisuuden parantaminen heikent�� yleens� jotain toista ominaisuutta. Esimerkiksi m�rk�pidon parantaminen v�hent�� kulutuskest�vyytt�.

    Miss� kunnossa ovat sinun talvirenkaasi? Olisiko aika mietti� omaa, l�heistesi ja muiden turvallisuutta ja panostaa kunnon talvirenkaisiin? 


     Alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�