Valinnat
    Tiehallinto



    Etusivu
    Lähtökohdat
    Tutkitut vaihtoehdot
    Ratkaisuehdotus
    Jatkotoimet
    Yhteystiedot
    Palaute
    Tampereen kaupunkiseudun 2-kehän kehittämisselvitys

    Ratkaisuehdotus

    Kehittämisselvityksen toimenpiteinä päädyttiin jaksottain seuraavaan ratkaisuihin (kuva alla):

    Pirkkalan ja Sääksjärven välille ehdotetaan toteutettavaksi 2-kaistainen yhteys, jolla on tasoliittymät muualla paitsi Pirkkala-Puskianen oikaisun yhteyden kohdalla, jossa on eritasoliittymä. Tien nopeusrajoitus on 60-80 km/h. Tien varrelle voidaan toteuttaa erillinen kevyen liikenteen väylä. Tärkeimpien virkistysyhteyksien kohdalla on alikulkukäytävät.

    3-tien oikoyhteys Pirkkala-Puskiainen on 2+2-kaistainen moottoritie, jonka nopeusrajoitus on 120 km/h ja sillä on vain eritasoliittymiä.

    Sääksjärven ja Hervannan/Ruskon välillä 2-kehä on 2+2-kaistainen valo-ohjatuin tasoliittymin varustettu maantie. Tien nopeusrajoitus on 60-70 km/h ja kevyt liikenne on erotettu päätiestä omille väylilleen. Poikittaiset yhteydet turvataan kevyen liikenteen alikuluilla.

    Ruskon ja Lentolan välillä yhteys on 2-kaistainen tasoliittymin varustettu maantie, jonka nopeusrajoitus on 60-80 km/h. Kevyt liikenne on erotettu päätiestä omille väylilleen. Tärkeimmät poikittaiset yhteydet turvataan kevyen liikenteen alikuluilla.


    Pohjakartta © Genimap Oy, lupa L4356

    Ehdotus Tampereen kaupunkiseudun 2-kehän kehittämiseksi välillä Pirkkala-Sääksjärvi-Vuores- Hervanta-Kangasala (sama kartta isona, 364 kt, pdf).

    Keskeiset tulokset ja vaikutukset

    Kehittämisselvityksessä on todettu, että Tampereen kaupunkisedulla on selkeä tarve 2-kehän ja siihen liittyvien tiejärjestelyjen mm. Pirkkala-Puskiainen oikaisun toteuttamiselle sekä maankäytön että liikenteellisten tarpeiden perusteella.

    Vuodelle 2020 ennustetut liikennemäärät ovat Sääksjärven ja Hervannan välillä 12 500 – 14 000 ajoneuvoa vuorokaudessa sekä Hervannan ja Lentolan välisellä osuudella 8 000 – 11 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Lentoaseman ja Sääksjärven välisen yhteyden liikennemäärä on melko pieni, noin 1500 – 3900 autoa vuorokaudessa. Pirkkala-Puskiainen oikaisun liikennemäärä on noin 16 700 autoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus on noin 14 %.

    Ratkaisuehdotuksen liikenne-ennuste vuodelle 2020 (talvivuorokauden koko liikenne autoa vuorokaudessa) (sama kartta isona, 314 kt, pdf)

    Keskeiset vaikutukset ovat:

    • Hanke tukee Tampereen kaupunkiseudun tavoitteellista maankäyttöä ja monikeskus –malliin perustuvaa yhdyskuntarakennetta.
    • Palvelee hyvin Vuoreksen, Hervannan ja Lentolan välisten alueiden maankäyttöä sekä kaupunkiseudun osakeskusten välistä liikennettä.
    • Poikittaisten yhteyksien parantaminen parantaa keskeisten yritystoiminta-alueiden saavutettavuutta koko kaupunkiseudulla.
    • Pirkkala-Puskiainen oikaisu tukee lentoaseman seudun yritysalueen kehittämistä ja parantaa valtakunnallisia yhteyksiä. Lentoaseman ja Sääksjärven poikittaisyhteys tarjoaa uuden reitin Hervannan, Vuoreksen ja lentoaseman välille.
    • Ratkaisu keventää hieman Tampereen keskustan läpikulkuliikennettä.
    • Valtatien 3 suuntaiset yhteydet lyhenevät ja paranevat. Ratkaisu keventää nykyisen valtatien 3 kuormitusta Kuljun-Lakalaivan-Pirkkalan välillä.
    • Ratkaisuehdotuksella tuetaan liikenneturvallisuuden parantamista sekä auto- että kevyen liikenteen osalta.
    • Kevyen liikenteen yhteydet paranevat uusien väylien ja alikulkujen rakentamisen myötä.
    • Joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parannetaan hyvillä vaihtoyhteyksillä, uusilla pysäkeillä sekä valoohjattujen liittymien etuisuuksilla. Järjestelyt mahdollistavat linjastojen uudelleen järjestelyn.
    • Ehdotetut toimenpiteet ovat ympäristön kannalta hyväksyttäviä, sillä ne eivät aiheuta merkittäviä haitallisia vaikutuksia.
    • Teiden jaksotuksella tuetaan liikenteen ja maankäytön vuorovaikutusta sekä tavoitteellista kaupunkikuvaa. Meluhaittojen lisääntyminen estetään maankäytön suunnittelun yhteydessä ja tarvittaessa meluestein.

    Toteuttaminen

    Hankkeen toteuttaminen on keskeisesti sidoksissa maankäytön kehittymiseen 2-kehän läheisyydessä. Tässä selvityksessä ei ole otettu tarkemmin kantaa eri osien toteuttamisen ajankohtaan, vaan selvityksessä on esitetty kokonaisuuksia, jotka voidaan toteuttaa erillisinä vaiheina. Tämän hetkisen näkemyksen mukaan Hervanta-Sääksjärvi osuutta lukuun ottamatta 2-kehän ja Pirkkala-Puskiainen oikaisun rakentaminen ajoittuu vuoden 2010 jälkeen. Hanke voidaan jakaa osiin seuraavasti:

    • Vuoreksen alueen toteuttaminen. Vuoreksen rakentuminen on ensimmäinen alueen maankäyttöhanke, joka aiheuttaa tarpeita 2-kehän parantamiseen. Alueen toteutuminen käynnistää nykyisen Ruskontien parantamisen Sääksjärven ja Hervannan välillä – toimenpiteet ovat ensivaiheessa uusien liittymien tekemistä tai vanhojen parantamista kanavoinneilla ja liikennevaloilla, kevyen liikenteen alikulkuja jne. Toisessa vaiheessa osuudelle rakennetaan toinen ajorata siihen liittyvine järjestelyineen.
    • Saarenmaan alueen toteuttaminen. Hervannan ja Saarenmaan välillä olisi välittömiä tarpeita toteuttaa Ruskontien jatke Saarenmaantielle ja kevyen liikenteen väylä Ranta-Koivistoon paikallistien 13997 varrelle. Maankäytön asteittainen kehittyminen Kaukajärven laajennuksena Kangasalan puolella tuo tarpeet 2-kehän jatkamiseksi Hervannasta Lentolaan. Rakenteellisesti vaikea ja kustannuksiltaan kallis Lentolan eritasoliittymä voidaan tarvittaessa toteuttaa kahdessa vaiheessa.
    • Lentoaseman seudun maankäytön toteutuminen käynnistää Sääksjärvilentoasema yhteyden tekemisen.
    • Liikenteen lisääntyminen ja siihen liittyvät ongelmat – valtatiellä 3 ja läntisellä kehätiellä käynnistävät Pirkkala-Puskiainen oikaisun rakentamisen.


    Pohjakartta © Genimap Oy, lupa L4356

    Hankkeiden vaiheittain toteuttamisen mahdollisuudet sekä rakennusvaiheen kustannukset (sama kartta isona, 370 kt, pdf)

     


    Sivut päivitetty 09.05.2003

    Sivujen laadinta: Sito-konsultit Oy


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö