| Tampereen kaupunkiseudun
2-kehän kehittämisselvitys 
 Ratkaisuehdotus Kehittämisselvityksen
toimenpiteinä päädyttiin jaksottain seuraavaan ratkaisuihin (kuva alla):
 Pirkkalan ja Sääksjärven välille
ehdotetaan toteutettavaksi 2-kaistainen yhteys, jolla on tasoliittymät muualla
paitsi Pirkkala-Puskianen oikaisun yhteyden kohdalla, jossa on eritasoliittymä.
Tien nopeusrajoitus on 60-80 km/h. Tien varrelle voidaan toteuttaa erillinen
kevyen liikenteen väylä. Tärkeimpien virkistysyhteyksien kohdalla on
alikulkukäytävät. 3-tien oikoyhteys
Pirkkala-Puskiainen on 2+2-kaistainen
moottoritie, jonka nopeusrajoitus on 120 km/h ja sillä on vain eritasoliittymiä. Sääksjärven ja
Hervannan/Ruskon välillä 2-kehä on
2+2-kaistainen valo-ohjatuin tasoliittymin varustettu maantie. Tien
nopeusrajoitus on 60-70 km/h ja kevyt liikenne on erotettu päätiestä omille väylilleen.
Poikittaiset yhteydet turvataan kevyen liikenteen alikuluilla. Ruskon ja Lentolan välillä
yhteys on 2-kaistainen tasoliittymin varustettu maantie, jonka nopeusrajoitus on
60-80 km/h. Kevyt liikenne on erotettu päätiestä omille väylilleen. Tärkeimmät
poikittaiset yhteydet turvataan kevyen liikenteen alikuluilla.  Pohjakartta © Genimap Oy, lupa L4356
 Ehdotus
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehän kehittämiseksi välillä
Pirkkala-Sääksjärvi-Vuores- Hervanta-Kangasala (sama
kartta isona, 364 kt, pdf). Keskeiset
tulokset ja vaikutukset
 Kehittämisselvityksessä
on todettu, että Tampereen kaupunkisedulla on selkeä tarve 2-kehän ja siihen
liittyvien tiejärjestelyjen mm. Pirkkala-Puskiainen oikaisun toteuttamiselle
sekä maankäytön että liikenteellisten tarpeiden perusteella.
 Vuodelle 2020
ennustetut liikennemäärät ovat Sääksjärven ja Hervannan välillä 12 500
– 14 000 ajoneuvoa vuorokaudessa sekä Hervannan ja Lentolan välisellä
osuudella 8 000 – 11 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Lentoaseman ja Sääksjärven
välisen yhteyden liikennemäärä on melko pieni, noin 1500 – 3900 autoa
vuorokaudessa. Pirkkala-Puskiainen oikaisun liikennemäärä on noin 16 700
autoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus on noin 14 %.
 
 Ratkaisuehdotuksen
liikenne-ennuste vuodelle 2020 (talvivuorokauden koko liikenne autoa
vuorokaudessa) (sama
kartta isona, 314 kt, pdf) Keskeiset
vaikutukset ovat:
 
  Hanke tukee Tampereen kaupunkiseudun tavoitteellista maankäyttöä
    ja monikeskus –malliin perustuvaa yhdyskuntarakennetta.
    
    Palvelee hyvin Vuoreksen, Hervannan ja Lentolan välisten
    alueiden maankäyttöä sekä kaupunkiseudun osakeskusten välistä
    liikennettä.
    
    Poikittaisten yhteyksien parantaminen parantaa keskeisten
    yritystoiminta-alueiden saavutettavuutta koko kaupunkiseudulla.
    
    Pirkkala-Puskiainen oikaisu tukee lentoaseman seudun
    yritysalueen kehittämistä ja parantaa valtakunnallisia yhteyksiä.
    Lentoaseman ja Sääksjärven poikittaisyhteys tarjoaa uuden reitin
    Hervannan, Vuoreksen ja lentoaseman välille.
    
    Ratkaisu keventää hieman Tampereen keskustan läpikulkuliikennettä.
    
    Valtatien 3 suuntaiset yhteydet lyhenevät ja paranevat.
    Ratkaisu keventää nykyisen valtatien 3 kuormitusta
    Kuljun-Lakalaivan-Pirkkalan välillä.
    
    Ratkaisuehdotuksella tuetaan liikenneturvallisuuden
    parantamista sekä auto- että kevyen liikenteen osalta.
    
    Kevyen liikenteen yhteydet paranevat uusien väylien ja
    alikulkujen rakentamisen myötä.
    
    Joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parannetaan hyvillä
    vaihtoyhteyksillä, uusilla pysäkeillä sekä valoohjattujen liittymien
    etuisuuksilla. Järjestelyt mahdollistavat linjastojen uudelleen järjestelyn.
    
    Ehdotetut toimenpiteet ovat ympäristön kannalta hyväksyttäviä,
    sillä ne eivät aiheuta merkittäviä haitallisia vaikutuksia.
    
    Teiden jaksotuksella tuetaan liikenteen ja maankäytön
    vuorovaikutusta sekä tavoitteellista kaupunkikuvaa. Meluhaittojen lisääntyminen
    estetään maankäytön suunnittelun yhteydessä ja tarvittaessa meluestein.
    
     Toteuttaminen
 Hankkeen
toteuttaminen on keskeisesti sidoksissa maankäytön kehittymiseen 2-kehän läheisyydessä.
Tässä selvityksessä ei ole otettu tarkemmin kantaa eri osien toteuttamisen
ajankohtaan, vaan selvityksessä on esitetty kokonaisuuksia, jotka voidaan
toteuttaa erillisinä vaiheina. Tämän hetkisen näkemyksen mukaan Hervanta-Sääksjärvi
osuutta lukuun ottamatta 2-kehän ja Pirkkala-Puskiainen oikaisun rakentaminen
ajoittuu vuoden 2010 jälkeen. Hanke voidaan jakaa osiin seuraavasti:
 
  Vuoreksen alueen toteuttaminen. Vuoreksen
    rakentuminen on ensimmäinen alueen maankäyttöhanke, joka aiheuttaa
    tarpeita 2-kehän parantamiseen. Alueen toteutuminen käynnistää nykyisen
    Ruskontien parantamisen Sääksjärven ja Hervannan välillä –
    toimenpiteet ovat ensivaiheessa uusien liittymien tekemistä tai vanhojen
    parantamista kanavoinneilla ja liikennevaloilla, kevyen liikenteen
    alikulkuja jne. Toisessa vaiheessa osuudelle rakennetaan toinen ajorata
    siihen liittyvine järjestelyineen.
    
    Saarenmaan alueen toteuttaminen. Hervannan
    ja Saarenmaan välillä olisi välittömiä tarpeita toteuttaa Ruskontien
    jatke Saarenmaantielle ja kevyen liikenteen väylä Ranta-Koivistoon
    paikallistien 13997 varrelle. Maankäytön asteittainen kehittyminen Kaukajärven
    laajennuksena Kangasalan puolella tuo tarpeet 2-kehän jatkamiseksi
    Hervannasta Lentolaan. Rakenteellisesti vaikea ja kustannuksiltaan kallis
    Lentolan eritasoliittymä voidaan tarvittaessa toteuttaa kahdessa vaiheessa.
    
    Lentoaseman seudun maankäytön
    toteutuminen käynnistää Sääksjärvilentoasema yhteyden tekemisen.
    
    Liikenteen lisääntyminen ja siihen liittyvät ongelmat –
    valtatiellä 3 ja läntisellä kehätiellä käynnistävät
    Pirkkala-Puskiainen oikaisun rakentamisen. 
 Pohjakartta © Genimap Oy, lupa L4356
 Hankkeiden
vaiheittain toteuttamisen mahdollisuudet sekä rakennusvaiheen kustannukset (sama
kartta isona, 370 kt, pdf)   |