| Tampereen kaupunkiseudun
2-kehän kehittämisselvitys 
 VaihtoehdotTyön ensimmäisenä
vaiheena selvitettiin 2-kehän asemaa Tampereen kaupunkiseudun liikennejärjestelmässä.
Työssä tutkittiin ja vertailtiin kolmea liikenteelliseltä rooliltaan
poikkeavaa vaihtoehtoa, jotka nimettiin:
 
  
    pääkatuvaihtoehdoksi,
    
    
    seututievaihtoehdoksi
    ja
    
    
    päätievaihtoehdoksi.
    
      Pohjakartta © Genimap Oy, lupa L4356
 Pääkatuvaihtoehto (sama
kartta isona, 278 kt, pdf).  Pohjakartta © Genimap Oy, lupa L4356
 Seututievaihtoehto (sama
kartta isona, 324 kt, pdf).  Pohjakartta © Genimap Oy, lupa L4356
 Päätievaihtoehto (sama
kartta isona, 281 kt, pdf). Vaihtoehtojen
vertailun sekä ohjausryhmässä käydyn keskustelun perusteella Tampereen
kaupunkisedun 2-kehää suositellaan kehitettäväksi ratkaisun
pohjalta, joka perustuu Pirkkalan ja Sääksjärven välillä pääkatuvaihtoehtoon
sekä Sääksjärven ja Lentolan välillä seututievaihtoehtoon.
 Ratkaisuun päädyttiin,
koska se palvelee parhaiten alueen tavoitteellista maankäyttöä ja
yhdyskuntarakennetta. Se tarjoaa hyvät poikittaiset yhteydet Pirkkalan-Sääksjärven-Vuoreksen-Hervannan-Kangasalan
välille palvellen sekä kaupunkiseudun osakeskusten välistä että jossain määrin
myös valtateiden välistä liikennettä. Ratkaisu palvelee etenkin Vuoreksen,
Hervannan, Lentolan välillä maankäyttöä, josta nykyisin puuttuu suora
yhteys. Pirkkalan alueella etenkin Pirkkala-Puskiainen oikaisu sekä
lentoasema-Sääksjärvi yhteys mahdollistavat lentoaseman seudun kehittämisen
yritysalueena ja parantavat alueiden saavutettavuutta.
 |