Valinnat
    Tiehallinto



    Etusivu
    L�ht�kohdat
    Tutkitut vaihtoehdot
    Ratkaisuehdotus
    Jatkotoimet
    Yhteystiedot
    Palaute
    Tampereen kaupunkiseudun 2-keh�n kehitt�misselvitys

    L�ht�kohdat

    Taustaa

    Tampereen kaupunkiseutu on Pohjoismaiden suurimpia sis�maankeskuksia ja my�s yksi Suomen nopeimmin kehittyvist� alueista. Nykyisin kaupunkiseudulla asuu noin 300 000 asukasta ja asukasm��r�n ennustetaan kasvavan noin 350 000 asukkaaseen vuoteen 2020 menness�. Kaupunkiseudun yhdyskuntarakenne on merkitt�vien rakentamis- ja laajennushaasteiden paineessa, joiden ratkaiseminen vaatii kuntarajat ylitt�v�� seudullista yhteisty�t�. Viime aikaisissa selvityksiss� on todettu, ett� muuttoliike kasvukeskuksiin tulee jatkumaan voimakkaana my�s tulevaisuudessa.

    Kehitt�misselvityksen mukaisen kaupunkiseudun 2-keh�n varteen sijoittuu jo t�ll� hetkell� kansainv�lisesti ja valtakunnallisesti merkitt�vi� tutkimus- ja yritystoiminnan alueita (mm. Hervannan tiede- ja tutkimuskeskuksen alue). Alueita ollaan laajentamassa tutkimus- ja yritystoiminnan sek� my�s asutuksen. Samalla Tampere-Pirkkala lentoaseman seutua ollaan kehitt�m�ss� tulevaisuuden voimakkaaksi yritys- ja ty�paikka-alueeksi.

    Pirkanmaan liitto laatii parhaillaan maakuntakaavaa, Tampereella ja Lemp��l�ss� laaditaan Vuoreksen alueen osayleiskaavaa. Muissa vaikutusalueen kunnissa on k�ynniss� tai valmisteilla useita eri asteisia maank�ytt�suunnitelmia.

    Liikennem��r�t

    Alla olevassa kartassa on esitetty Tampereen kaupunkiseudun nykyiset liikennem��r�t. Suurimmat liikennem��r�t ovat seudun valtateill�, jotka toimivat my�s p��asiallisina raskaan liikenteen v�litt�jin�. Alueen kaduista vilkkain on Hervannan valtav�yl�, jonka liikennem��r� on vilkkaimmilla osuuksilla Hervannasta Tampereen keskustan suuntaan 29 000 � 33 400 ajoneuvoa vuorokaudessa ja v�h�liikenteisimmill� osuuksilla Hervannassa 2 400 � 11 200 ajoneuvoa vuorokaudessa. Ruskontiell� kulkee nykyisin noin 2 800 � 4 200 ajoneuvoa vuorokaudessa.

    Nykyiset liikennem��r�t alueen tie- ja katuverkolla (keskim��r�inen vuorokausiliikenne vuonna 2001) (sama kartta isona, 317 kt, pdf)

    Valtatiet toimivat sek� Tampereen seudun l�pikulkuv�ylin� ett� Tampereen keskustan sis��ntulov�ylin�, jolloin niiden liikenteess� sekoittuu paikallinen ja valtakunnallinen liikenne. Valtateill� on selke�t ty�matkaliikenteen ruuhkahuiput. Osa seudun ohittavasta liikenteest� kulkee Tampereen keskustan kautta sen sijaan, ett� se k�ytt�isi it�ist� ja l�ntist� ohikulkutiet�. T�st� aiheutuu ongelmia Tampereen keskustan liikenteeseen.

    Tavoitteet

    Kehitt�misselvityksen keskeisimp�n� tavoitteena oli selvitt�� Tampereen kaupunkiseudun 2-keh�n kehitt�misen periaatteet Pirkanmaan maakuntakaavan laatimista varten. Samalla selvitys palvelee my�s muita alueella meneill� olevia maank�ytt�suunnitelmia, kuten Vuoreksen osayleiskaavoitusta.

    Kehitt�mistarpeet

    Alueen tieverkon keskeiset kehitt�mistarpeet perustuvat osittain maank�yt�n kehittymiseen ja osittain liikenteellisiin ongelmiin. Tampereen keskustan etel�puoleiset alueet ovat yksi merkitt�vimmist� Tampereen kaupunkiseudun maank�yt�n kasvusuunnista.

    Alueiden kehitt�misen positiivisten vaikutusten levitt�miseksi laajemmin kaupunkiseudulle ja koko maakuntaan on t�rke��, ett� Hervannan ja Vuoreksen alueiden saavutettavuus on hyv� kaikista suunnista ja etenkin Helsinki-Tampere moottoritien sek� lentoaseman suunnista. Lentoaseman seudun kehitt�misen edellytyksen� pidet��n my�s hyvi� valtakunnallisia yhteyksi�.

    T�ll� hetkell� Hervannasta ei ole kunnollista yhteytt� Kangasalan eik� lentoaseman suuntaan. My�s Vuoreksen alueen toteuttaminen edellytt�� nykyisen maantien 309 parantamista, jotta liikenteen toimivuus ja turvallisuus voidaan turvata. Muita tieverkon kehitt�mistarpeita aiheuttavat mm:

    • Yhteys valtatien 3 etel�suunnan ja Kangasalan suunnan v�lill� kulkee osittain katuverkon eli Kangasalantien kautta.
    • L�piajoliikenne Tampereen keskustan kautta mm. valtatiet� 12 pitkin. My�s valtatien 3 suuntainen liikenne kulkee osittain Tampereen keskustan l�pi.
    • Valtatien 3 mahdollinen ruuhkautuminen S��ksj�rven pohjoispuolella sek� l�ntisell� keh�tiell� Lakalaivan eritasoliittym�n l�nsipuolella.

     


    Sivut p�ivitetty 09.05.2003

    Sivujen laadinta: Sito-konsultit Oy


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�