Valinnat
    Tielaitos

     

    Etusivu
    Lähtökohdat
    Tavoitteet
    Vaihtoehdot
    Suunnitelmat
    Vaikutukset
    Yhteystiedot
    Palaute

    Hankesivu

    Valtatie 12 Lahden eteläinen kehätie

    LÄHTÖKOHDAT

    Valtatien 12 historiaa

    Hollolan Kukonkoivun ja Soramäen välisellä osuudella valtatie 12 rakennettiin moottoriliikennetie-tasoisena uuteen paikkaan v. 1993. Soramäestä Lahden Kärpäsen alueelle asti vanhaa päätielinjausta myötäilevä valtatie (Hämeenlinnantie) nelikaistaistettiin v. 1990. Hämeenlinnantien vilkkain osuus Kärpäsen alueen ja Mytäjäisten liittymän välillä nelikaistaistettiin jo v. 1981.

    Lahden keskustan kohdalla itä-länsi –suuntainen läpikulkuliikenne kulki Aleksanterinkadun kautta, kunnes v. 1980-83 rakennettiin nelikaistainen Mannerheiminkatu välille Mytäjäinen – Iso-Paavolankatu. Viimeisenä valmistui Rautatienkadun ja Loviisankadun välinen osuus.

    Valtatie on ollut kokonaan Tiehallinnon ylläpitämä 1.7.1999 lähtien, kun kaupungin vastuulla ollut Hämeenlinnantien ja Mannerheiminkadun katujakso välillä Kärpänen – Iso-Paavolantie muutettiin yleiseksi tieksi.

    Liikennemäärät kasvaneet tuntuvasti

    Alla olevalla kartalla on esitetty valtatien 12 liikennemäärät Salpakankaan ja Lahden kohdalla vuosina 1985-2000 (keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä, ajoneuvoa/vuorokausi, molemmat suunnat yhteensä) sekä ennuste vuodelle 2020 (ilman eteläistä kehätietä).


    Liikennemääräkartta (98 kt)

    Keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä KVL (ajon./vrk) vuosina 1985, 1990, 1995 ja 2000 sekä vuoden 2020 liikenne-ennuste ilman eteläistä kehätietä. Kehätien suunniteltu maastokäytävä on esitetty katkoviivalla.

    Hämeenlinnantie Mytäjäisten länsipuolella on Lahden seudun liikenteellisesti vilkkain paikka (37 000 ajon./vrk). Raskaan liikenteen osuus on noin 10 - 11 %. Suhteellisesti eniten liikenne on kuitenkin 15 viime vuoden aikana vilkastunut Pirttiharjun ja Joutjärven kohdilla, joissa liikennemäärät ovat likimain kaksinkertaistuneet. Valtatien 12 taajamajakson hiljaisimmillakin osuuksilla Soramäessä ja Mytäjäisissä liikennettä on lähelle 20 000 ajon./vrk.

    Liikennemäärien odotetaan lähitulevaisuudessa edelleen kasvavan. Tammikuussa 2002 valmistuneen liikenne-ennusteen mukaiset liikennemäärät kehätieverkolla vuonna 2020 on esitetty kohdassa Vaikutukset.

    Maankäytön ja valtatieliikenteen ristiriita

    Lahden kohdalla valtatie 12 on Hollolan Salpakankaalta Joutjärvelle saakka taajama-alueella ja sivuaa myös kaupungin keskusta-aluetta. Nopeusrajoitus on 50-70 km/h ja tiellä on runsaasti valo-ohjattuja tasoliittymiä. Maankäytön vaatima tiheä liittymäväli haittaa ohikulkuliikenteen sujuvuutta. Vilkas valtatieliikenne puolestaan aiheuttaa häiriöitä ympäristölle. Merkittäviä riski- ja haittatekijöitä ovat mm. pohjavesien pilaantumisriski, melu, pakokaasupäästöt ja estevaikutus.

    Suunnitteluhistoriaa

    Vireillä jo 1980-luvun alussa

    Vuosien varrella on tehty useita suunnitelmia valtatieliikenteen siirtämiseksi etäämmälle asutuksesta ja keskusta-alueilta. Vuonna 1984 vahvistetussa seutukaavassa ja Lahden yleiskaavassa 1988 varauduttiin Lahden eteläisen ohikulkutien linjaukseen Launeen kautta. Tämän mukainen yleissuunnitelma ja tieverkkoselvitys valmistuivat vuonna 1989.

    Kehätien ajateltiin jatkuvan uutena linjauksena valtatien 4 itäpuolella Villähteelle tai Nastolan keskustaan asti. Vuoden 1991 yleissuunnitelman tarkistuksessa (1991) tien jatkamisesta Nastolaan luovuttiin siirtämällä nelostien eritasoliittymä lähemmäksi Joutjärven liittymää. Ratkaisu todettiin hyväksi sekä pitkä- että lyhytmatkaisen liikenteen kuin myös maankäytön ja ympäristön kannalta.

    Yleissuunnittelun jälkeen Launeen vaihtoehdon rinnalle tuotiin keskusteluun myös vaihtoehtoja (Okeroinen ja Renkomäki). Esillä olleista vaihtoehdoista tehtiin liikenneselvitykset ja ympäristövaikutusten arviointi v. 1996. vaihtoehtoja tarkasteltiin myös laajassa Lahden seudun liikenneselvityksessä.

    Uusi kehätie Launeen kautta

    Elokuussa 1998 valmistui ideasuunnitelma, jossa tarkennettiin vuoden 1991 suunnitelman Laune-vaihtoehtoa siten, että se on ympäristön kannalta hyväksyttävämpi ja paremmin kaupunkirakenteeseen soveltuva. Tien kokonaisleveys kavennettiin 28 metristä 22 metriin, eritasoliittymiä tehtiin suppeammaksi ja mm. mitoitusnopeudeksi valittiin 80 km/h.

    Hyväksyessään "Lahden yleiskaavaehdotuksen 1998" kaupunginvaltuusto päätti 9.11.1998 valtatien 12 aluevarauksen tarkistamisesta Tielaitoksen (nyk. Tiehallinnon) elokuussa 1998 valmistuneen ideasuunnitelman mukaisesti, mikäli seutukaavakäsittelyssä pidetään voimassa Launeen linjausvaihtoehto. Ympäristöministeriö vahvisti Päijät-Hämeen kokonaisseutukaavan 8.2.1999 ja jätti voimaan Launeen vaihtoehdon mukaisen tiealuevarauksen.

     


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö