Valinnat
    Tielaitos

     

    Etusivu
    Lähtökohdat
    Tavoitteet
    Vaihtoehdot
    Suunnitelmat
    Vaikutukset
    Yhteystiedot
    Palaute

    Hankesivu

    Valtatie 12 Lahden eteläinen kehätie

    SUUNNITELMAT

    Lähtökohtana ideasuunnitelma 1998

    Hollolan Soramäen ja valtatien 4 välille suunnitellun Lahden eteläisen kehätien kokonaispituus on noin 12,5 km ja nyt suunniteltavan osuuden Okeroinen - Kujala (valtatie 4) noin 6,5 km. Lähtökohtana on 2+2 ajokaistainen kaupunkimoottoritie, jonka nopeusrajoitus on 80 km/h. Oheisessa kuvassa on esitetty idealuonnos kehätien suhteellisen kapeasta poikkileikkauksesta meluntorjuntajärjestelyineen.
    .

    Idealuonnos kaupunkimoottoritien kapeasta poikkileikkauksesta. Korkealuokkaisessa liikenneympäristössä sekä meluvalleissa ja leikkausluiskissa on aaltoilevia pensasmassoja.  Melukaiteissa on tehostevalaistus, jonka väri toistuu myös valaisinpylväissä.

    Kehätien yleissuunnittelu käynnistyi lokakuussa 2001. Sen lähtökohtana oli vuoden 1998 ideasuunnitelman mukainen ns. Launeen vaihtoehdon mukainen tielinjaus, jota tarkennettiin mm. ideoimalla uusia ramppi- ja liittymäratkaisuja sekä kevyen liikenteen järjestelyjä. Yleissuunnitelman keskeisenä lähtökohtana on ollut melu-, päästö- ja pohjavesiongelmien sekä estevaikutuksen ja muiden ympäristöhaittojen minimoiminen. Nykytilanteesta on tehty mm. liikenne-, maankäyttö-, ilmanlaatu- ja pohjavesiselvityksiä sekä ympäristö- ja luontoinventointeja. 

     Yleissuunnitelman tarkennukset

    Suunnitellun Lahden eteläisen kehätien kokonaispituus Hollolan Soramäen ja valtatien 4 välillä on noin 12,5 km ja nyt suunnitellun osuuden Okeroinen – Kujala (valtatie 4) noin 6,5 km. Lähtökohtana on ollut 2+2- ajokaistainen kaupunkimoottoritie, jonka nopeusrajoitus on 80 km/h. Tiealue on mitoitettu mahdollisimman kapeaksi. Ala-Okeroisissa valittiin tien linjaukseksi pohjoisempi linjausvaihtoehto, jolloin Porvoonjoen laakso jää tielinjan ulkopuolelle Ala-Okeroistentien itäpuolella ja säilyy luonnonmukaisena virkistysalueena. Kehätie on painettu alas Ulaaninkadun ja Porvoonjoen välissä, jolloin leikkausalue toimii luonnollisena meluesteenä.

       
    Tie leikkauksessa Ulaaninkadun eteläpuolella. 

    Nikulan liittymäalue on suunniteltu mahdollisimman kapeaksi uuden tyyppisen kiertoliittymäratkaisun avulla. Patomäen ja Launeen omakotialueiden välissä kehätie on ympäristösyistä suunniteltu noin 500 m pitkään betonirakenteiseen tunneliin. Tunnelin päällä voi nykyiseen tapaan olla virkistysalue tai sen päälle voidaan toteuttaa myös muuta maankäyttöä.

       
    Patomäen tunneli lännestä katsottuna.

    Launeella tien korkeusasemaan on vaikuttanut Sokeritopan kohdan pohjavesialue. Pohjaveden suojaus toteutetaan rakentamalla tie betonikaukaloon. Kaukaloratkaisun avulla tien korkeusasema voidaan painaa pohjavedentason alapuolelle. Noin kilometrin pituinen Liipolan tunneli mahdollistaa kehätien luontevan linjauksen Launeelta valtatien 4 liittymäpaikalle. Tunnelin ansiosta tiellä ei ole vaikutuksia Nikkilän omakotialueelle eikä Liipolan kerrostaloalueelle. Kujalan eritasoliittymäksi esitetään ratkaisua, jossa pääsuunta kehätieltä pohjoiseen valtatielle 4 on mahdollisimman joustava. Muut liikennevirrat liitetään uuteen Lotilan ja Kujalan alueet yhdistävään kokoojakatuun. Liittymän kautta Lotilan ja Kujalan teollisuusalueet saavat sujuvat yhteydet niin kehätielle kuin valtatielle 4. Kevyen liikenteen väylien sujuvuus ja kattavuus turvataan. Nykyiset kehätien poikittaisyhteydet säilyvät lähes nykytilanteen mukaisina. Kehätien suuntaisena väylänä on esitetty uutta yhteyttä Metsä-Hennalan omakotialueelta Patomäkeen, jossa se yhtyy Launeen koululle johtavaan nykyiseen kevyen liikenteen raittiin (Tasangonpolku).

    Kujalan alueen virkistysreitteihin joudutaan tekemään suurimmat muutokset. Hiihtoladut ohjataan Huovilanmäen kautta Liipolan tunnelin yläpuolelta. Vanhan Loviisanradan pohja säilyy pienin linjausmuutoksin edelleen kevyen liikenteen käytössä.

    Kuvia virtuaalimallista

    Okeroinen 90 kt Nikula 91 kt Patomäki 82 kt Laune 100 kt Liipola 92 kt Kujala 112 kt

    Suunnitelmakartat ja pituusleikkaukset (pdf)

    Kehätien yleissuunnitelmakartat ja pituusleikkaukset pdf-muodossa. 

    Okeroinen (151 kt) Nikula (165 kt) Laune (197 kt) Liipola (141 kt) Kujala (274 kt)

    Ilmakuvakartat (pdf)

    Suunnitelmakartat ilmakuvapohjalla pdf-muodossa.

    Okeroinen (286 kt) Nikula (344 kt) Laune (317 kt) Liipola (281 kt) Kujala (360 kt)

    Tekniset tiedot

    • tien pituus 6,5 km
    • tien poikkileikkaus 2 x 2,0 + 7,5 + 1,5 m (tien leveys 22 m)
    • 4 eritasoliittymää
    • liikennemääräennuste v. 2020 16 600…19 300 ajon./vrk
    • Patomäen tunneli noin 500 m
    • Liipolan tunneli noin 1000 m
    • 21 siltaa (joista 9 risteyssiltaa)
    • pengerlaatta 38 800 m2
    • Launeen pohjavesikaukalo, pituus 80 m
    • meluesteitä yhteensä 2 800 m
    • kallioleikkausta 260 000 m3ktr
    • maaleikkausta 1 225 000 m3ktr
    • rakennuskustannukset 89 M€


      


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö