Valinnat
    Tiehallinto



    Hämeen tiepiiri

    PTS -alkusivu

    Työn tarkoitus
    Organisaatio
    Nykytilanteen kuvaus
    Toimintalinja-
    vaihtoehdot

    Vaihtoehtojen vertailu
    ja vaikutusarviot

    Valittu toimintalinja
    Suunnitelmaraportti
    Seuranta
    Lisätietoja
    Palaute
    Hämen tiepiiri: Tienpidon toimintalinjat 2015
    Seuranta

    Tienpidon toimintalinjat ovat lähtökohtana tulevalle toiminta- ja taloussuunnittelulle ja vaikuttavat siten tienpidon rahoitusjakaumaan ja toteutettaviin hankkeisiin.

    Vaikutustarkastelun osana tehtiin ehdotus vaikutustarkastelussa käytettäviksi ja jatkossa seurattaviksi mittareiksi. Mittarit pyrittiin valitsemaan siten, että ne mahdollisimman hyvin kuvaavat tienpidon tavoitteita ja niiden keskeisimpiä tekijöitä. Lisäksi mittareiden oli oltava helposti saatavilla, jotta niiden toteutumisen seuranta onnistuu myös jatkossa.

    Toimintalinjat työssä esitettyjen mittareiden toteutumista seurataan toiminta- ja taloussuunnitelmissa vuosittain. Tienpidon tilaa kuvaavat mittarit saattavat vielä tarkentua mm. Tienpidon tunnusluvut -projektin johtopäätösten myötä. Toimintalinjoissa esitettyjen painotusten toteutumista tulee myös seurata ja sitä on verrattava tienpidon tilaa kuvaaviin mittareihin. Tarkastelu on syytä tehdä muutaman vuoden välein riippuen tässä suunnitelmassa esitettyjen tavoitteiden toteutumisesta. Jos seurannan perusteella havaitaan merkittäviä tai odottamattomia muutoksia toimintaympäristössä tai linjauksia ei ole voitu toteuttaa, on suunnitelmaa syytä tarkistaa.

    Seuraavassa taulukossa on esitetty mittarit ja niiden lähtöarvot:

    Tavoite / Mittarit

    Indikaattorit

    Lähtöarvot

    1. Liikkumisen turvaaminen

    Teiden liikennöitävyys talvella

    Talvihoidon laatualitusten määrä yhteensä)
    Talviajan asiakastyytyväisyys

    6 % (talvi 1999/2000)
    7,59 (talvi 1999/2000)

    Päällystettyjen teiden kunto

    Laatutason alittavien päällystettyjen teiden määrän muutos edelliseen vuoteen verrattuna

    lisääntynyt 51 km

    Sorateiden kunto

    Inventoitujen kelirikko-osuuksien pituus
    Painorajoitettujen teiden pituus

    287 km

    705 km

    Verkon kattavuus

    Tieverkon pituus

    Kevyen liikenteen verkon pituus

    9506 km (1.1.2000)
    643 km (1.1.2000)

    Ruuhkaisuus

    Ruuhkautuneiden tieosuuksien pituus
    IVAR-tieto (HCM-palvelutasot E ja F)

    110 km

    2. Yhteiskuntataloudellinen tehokkuus

    Tienpidon kustannukset

    Tienpidon kokonaiskustannukset 

    liikennesuorite


    asiakastyytyväisyys (keskiarvo talven ja kesän tutkimuksista)

    379,4 Mmk (v. 2000)
    5032 milj.ajon.km (1999)
    7,51 (arvosana 4-10)

    Liikennetalous

    Tieverkon ajokustannukset HIPS:llä laskettuna

    9,53 Mrd.mk/v (pääll.tiet)

    Liikenteen sujuvuus

    Nopeudet päätieverkolla (LAM)
    Jonoutuneen liikenteen osuudet (LAM: väh. 5 auton jono ja väli alle 2 s.)
    Hidastuneen liikenteen osuus
    (LAM: alle 90 % vapaasta nopeudesta)

    89,3 km/h
    5,1 %


    16,3 %

    Yhteiskunta-
    taloudelliset vaikutukset

    BKT/asukas (EU=100)
    (suhteellinen v.1997)




    Työpaikkojen määrä
    ( kpl v.1998)

    Kanta-Häme 85,4
    Pirkanmaa 90,7
    Päijät-Häme 84,8
    Kanta-Häme 63 336
    Pirkanmaa 182 703
    Päijät-Häme 77 791

    3. Ympäristö

    Meluhaitat

    Liikenteen melualueella asuvien määrä

    Melulta suojatut asukkaat

    48 900 (suojauksia ei ole huomioitu)
    12 200 (yht. v.2000)

    Päästöt ja 
    pitoisuudet

    Liikenteen laskennalliset päästöt
    (VTT:n LIISA malli)

    CO: 39 900 t/a
    CO2: 1 872 000 t/a
    HC: 6 700 t/a
    NOx: 18 100 t/a

    Pinta- ja pohja-
    vesien laatu

    Suolan käyttömäärä


    Suojatun tieverkon pituus pohjavesialueilla
    Riskialttiin suojaamattoman tieverkon pituus pohjavesialueilla
    Pohjavesien laadunseurantaverkko

    16 200 t/a (ennuste 2000)
    39 km (yht. v.2000)
    175 km


    muodostetaan

    Energian ja luonnonvarojen 
    kulutus

    Tienpidon materiaalimäärät

    seurantaa täydennetään

    Maisema, yhdyskuntarakenne

       

    Ympäristön kannalta merkittävät alueet ja luonnon monimuotoisuus

     

     

    4. Liikenneturvallisuus

    Liikenneturvallisuus-
    kehitys

    Henkilövahinko-onnettomuuksien määrä

    473 kpl (v.1999)

    Vakavien onnetto-
    muuksien kehitys

    Kevyen liikenteen onnettomuuksien määrä
    Liikenteessä kuolleet

    118 kpl (v.1999)
    61 (v.1999)

    Liikenneturvallisuus-
    yhteistyö

    Laskennallinen heva-poistuma (TARVA:n mukaisesti)

    5,6 onn./v (ennuste 2000)

    5. Elinkeinoelämän toimintaedellytysten tukeminen

    Kuljetusten sujuvuus

    Kuljetusten määrä
    (milj.tn.km)

    Kanta-Häme: 1435
    Pirkanmaa: 3092
    Päijät-Häme: 2000

    Yritysten toimintaedelly-
    tykset

    Toimipaikkojen lukumäärä (v.1998)




    Liikevaihto (mrd.mk/v.1998)

    Kanta-Häme: 7390
    Pirkanmaa: 21455
    Päijät-Häme: 9547
    Kanta-Häme: 29
    Pirkanmaa: 94
    Päijät-Häme: 37

    6. Tasapuolisuus

    Kevyen liikenteen olosuhteet

    Kevyen liikenteen verkon pituus

    643 km (1.1.2000)

    Joukkoliikenteen 
    olosuhteet

       

    Liikenneolosuhteet taajamissa ja kaupunkiseuduilla

       

    Liikenneolosuhteet haja-asutusalueilla

     

     

    Tienpidon alueellinen tasapuolisuus

    Maakunnittainen rahoitustarkastelu
    (v. 2001-2005 investoinnit)

    Kanta-Häme: 22 %
    Pirkanmaa: 45 %
    Päijät-Häme: 19 %

    Erityisryhmien 
    olosuhteet

    Asiakastyytyväisyys (autottomien arvosana)

    tarkentuu jatkossa

    190301

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö