Valinnat
    Tiehallinto



    Hämeen tiepiiri

    PTS -alkusivu

    Työn tarkoitus
    Organisaatio
    Nykytilanteen kuvaus
    Toimintalinja-
    vaihtoehdot

    Vaihtoehtojen vertailu
    ja vaikutusarviot

    Valittu toimintalinja
    Suunnitelmaraportti
    Seuranta
    Lisätietoja
    Palaute
    Hämeen tiepiiri: Tienpidon toimintalinjat 2015
    Toimintalinjavaihtoehdot

    Suunnittelutyön tuloksena muodostettiin kolme toimintalinjavaihtoehtoa. Vaihtoehdot olivat vaikutusten esiin saamiseksi hieman karrikoituja, mutta rahoitustasoon nähden kuitenkin realistisia. Vaihtoehtojen taustalla oli aina toiminta, jolla turvattiin liikenteen sujuvuus, säilytettiin tieverkon pääoma-arvo ja parannettiin liikenneturvallisuutta.

    Päätievaihtoehto

    Päätievaihtoehto painottaa nimensä mukaisesti erityisesti pääteiden kehittämistä, mutta toisaalta nykyinen hoitotaso ja tiestön kuntotaso säilytetään mahdollisuuksien mukaan. Vaihtoehdossa joudutaan luultavasti jonkin verran tinkimään alemman tieverkon laatutasosta ja etenkin sen kehittämisestä.

    Ylläpitovaihtoehto

    Toisena vaihtoehtona on perustoiminnoista huolehtiminen. Tämä tarkoittaa sitä, että tieverkon kehittäminen perustienpidon rahoituksella on nykyistä vähäisempää. Sen sijaan keskitytään päivittäisen liikennöitävyyden turvaamiseen tasapuolisesti koko tieverkolla. Vaihtoehdossa tähdätään tiestöpääoman optimoimiseen. Liikenteessä hyväksytään vähäinen viikonloppu- ja työmatkaliikenteen jonoutuminen sesonkiaikoina.

    Liikennejärjestelmävaihtoehto

    Kolmannessa vaihtoehdossa kehitetään koko liikennejärjestelmää tavoitteiden mukaiseen suuntaan, mutta perinteisistä investoinneista poikkeavilla menetelmillä. Liikennettä pyritään minimoimaan liikenteen hallinnan keinoin. Joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä tuetaan. Lisäksi pyritään edesauttamaan matka- ja tavaraketjujen muodostamista. Alemmalla tieverkolla vastuuta sälytetään jonkin verran kuljetusyrityksille siten, että esim. linja-autoliikenteen edellytetään joiltain osin siirtyvän kevyempään kalustoon ja kuljetukset pyritään entistä enemmän hoitamaan kelirikkokauden ulkopuolella.

    Valittava toimintalinja muodostettiin vaikutustarkastelujen ja kannanottojen perusteella yhdistämällä eri vaihtoehtojen toimenpiteitä. Mitään esitetystä kolmesta vaihtoehdosta ei sellaisenaan valittu toimintalinjaksi

    190301

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö