Valinnat
    Tiehallinto

     



    Hämeen tiepiiri
    PTS -alkusivu

    Työn tarkoitus
    Organisaatio
    Nykytilanteen kuvaus
    Toimintalinja-
    vaihtoehdot

    Vaihtoehtojen vertailu
    ja vaikutusarviot

    Valittu toimintalinja
    Suunnitelmaraportti
    Seuranta
    Lisätietoja
    Palaute
    Hämeen tiepiiri: Tienpidon toimintalinjat 2015
    Valittu toimintalinja

    Valittu toimintalinja on muodostettu tutkittujen vaihtoehtojen pohjalta. Vaikutustarkastelun perusteella ei voitu päätyä suoranaisesti mihinkään tutkituista vaihtoehdoista, vaan esitetty toimintalinja on muodostettu vaihtoehtojen vahvuustekijöitä painottaen.

    Toimenpiteiden kohdentamisessa on haluttu tuoda enemmän asiakasnäkökulmaa tiehallinnon palveluihin. Tämän vuoksi toimenpiteet esitetään perinteisen tuotejaon sijasta jaotuksella päätiet, kaupunkiseudut, taajamat ja muut tiet.

    • Tienpidon tavoitteet
    • Painopistealueet
    • Toimenpiteet tieverkon eri osissa
    • Rahoitus (kuva 1, 15k - kuva 2, 15k)

    Tienpidon tavoitteet

    1. Päivittäisen liikkumisen varmistaminen

    • Turvataan tieverkon kunto ja päivittäinen liikennekelpoisuus.
    • Mahdollistetaan tienpidon osalta turvallinen liikkuminen.
    • Minimoidaan ruuhkien aiheuttamat haitat.
    • Mahdollistetaan yhdistetyt kuljetukset sekä toimivat matkaketjut.

    2. Yhteiskuntataloudellinen tehokkuus

    • Kohdennetaan ja mitoitetaan tienpidon toimet yhteiskunnan kannalta taloudellisesti.
    • Tuetaan liikennejärjestelmän kehittämistä, yhdyskuntarakenteen eheyttämistä ja tiivistämistä.
    • Tuetaan valtakunnan, maakuntien, kaupunkiseutujen ja kuntien liikennejärjestelmien tavoitteita.
    • Liikenneverkon pääoma-arvo pidetään yhteiskunnan ja käyttäjien kustannusten kannalta optimitasolla.

    3. Liikenneturvallisuus

    • Tienpidolla mahdollistetaan liikkuminen ilman vakavia onnettomuuksia.
    • Vähennetään suistumis- ja kohtaamisonnettomuuksia sekä lievennetään niiden seurauksia.
    • Parannetaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta myös kaatumis- ja liukastumisonnettomuuksien osalta.

    4. Ympäristö

    • Edistetään hiilidioksidipäästöjen valtakunnallista vähentämistavoitteiden toteutumista.
    • Vähennetään tienpidosta ja tieliikenteestä aiheutuvia pohjavesi- ja meluhaittoja.
    • Sopeutetaan ratkaisut yhdyskuntarakenteeseen, maisemaan sekä taajama- ja kaupunkikuvaan.
    • Vältetään uusien teiden sijoittamista arvokkaille luonto- ja kulttuurialueille.
    • Edistetään luonnon monimuotoisuuden säilyttämistä ja luonnonvarojen säästeliästä käyttöä.
    • Liikenteen aiheuttamat terveyshaitat pidetään mahdollisimman vähäisinä.

    5. Elinkeinoelämän toimintaedellytysten tukeminen

    • Mahdollistetaan yritysten järkevä sijoittuminen sekä alue- ja yhdyskuntarakenteen kehittymisen että yritysten kilpailukyvyn kannalta.
    • Varmistetaan tavaraliikenteen sujuvuus ja toimintavarmuus.
    • Kehitetään kansainvälisiä liikennekäytäviä ja -alueita.
    • Turvataan elinkeinoelämän ja maaseudun perustuotannon välttämättömät kuljetukset.
    • Lisätään kuljetusten luotettavuutta ja aikatauluvarmuutta.

    6. Alueellinen ja sosiaalinen tasapuolisuus

    • Otetaan tienpidossa huomioon valtakunnalliset ja maakuntien –alueiden käyttötavoitteet.
    • Liikennejärjestelmä ja tienpito tukevat alue- ja yhdyskuntarakenteen kehittämistä.
    • Otetaan huomioon väestön ja elinkeinoelämän erilaiset tarpeet kasvavan ja pienenevän väestömäärän alueiden liikkumismahdollisuuksien turvaamista suunniteltaessa.
    • Tienpidon toimenpiteissä ja liikennejärjestelmän kehittämisessä huomioidaan väestön ikärakenteen ja muista yhteiskunnan arvioiduista muutoksista johtuvat tarpeet.
    • Turvataan kaikkien väestöryhmien liikkumistarpeet riippumatta ihmisten iästä, sukupuolesta, liikuntakyvystä tai taloudellisesta asemasta kaupungeissa, taajamissa ja haja-asutusalueilla.
    • Turvataan joukkoliikenteen käyttömahdollisuudet sekä jalankulku- ja pyöräilymahdollisuudet

    Painopistealueet

    Valitun toimintalinjan kahdeksan pääkohtaa ovat:

    1. Tiestön pitäminen liikennekelpoisena
    2. Tiestön pitäminen liikennekelpoisena on tiepiirin perustehtävä. Tieverkon kunto tulee säilymään vähintään nykyisellä tasolla. Talvihoidon taso tulee säilymään pääosin nykyisellään, mutta erityiskohteissa hoidon tasoa ja ajoitusta parannetaan kysynnän ohjaamina. Alemman tieverkon liukkaus ja kelirikko saattavat jonkin verran rajoittaa liikennöitävyyttä raskaimpien ajoneuvojen osalta.

    3. Tieomaisuudesta huolehtiminen
    4. Tieomaisuudesta pidetään hyvää huolta. Päällystetyn tiestön kunnon heikkeneminen pysäytetään, vaikkakaan tiestön pääoma-arvon optimiarvoa ei pystytä saavuttamaan. Sorateillä painopiste siirtyy yksittäisistä kelirikkokorjauksista ja päällystämisestä hoitoon ja rakenteen parantamiseen. Toimenpiteet kohdennetaan elinvoimaisille ja kehittyville alueille. Valitun toimintalinjan mukaisesti vastataan lisääntyvään siltojen korjaustarpeeseen.

    5. Pääteiden parantaminen tärkeimmillä liikennekäytävillä
    6. Pääteiden parantaminen keskittyy tärkeimmille liikennekäytäville. Toimintalinjojen mukaisesti kehittämishankkeina edistetään valtateiden 2, 3, 4, 9 parantamista sekä valtateiden 10 ja 12 parantamista osuudella Hämeenlinna-Lahti-Kouvola. Perustienpidon hankkein parannetaan myös osuuksia valtateistä 3, 9, 10 ja 12 sekä kantatiestä 54. Perustienpidon rahalla tehtävät toimenpiteet ovat yksittäisiä liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta parantavia toimenpiteitä.

    7. Läpikulkuliikenteen käyttämien pääteiden kehittämisen edistäminen kaupunkiseuduilla
    8. Kaupunkiseuduilla kehittämistä edistetään läpikulkuliikenteen käyttämillä pääteillä. Muun tieverkon parantamista tehdään kaupunkiseuduilla vain välttämättömissä tapauksissa.

    9. Liikennejärjestelmän kannalta tärkeiden yhteyksien parantaminen kaupunkiseuduilla
    10. Liikennejärjestelmän kannalta tärkeiden yhteyksien ja eri liikennemuotojen toimintaedellytysten parantamiseen tähtäävää rahoitusta kasvatetaan kaupunkiseuduilla. Tällaisista hankkeista esimerkkejä ovat mm. terminaali- ja asemayhteydet sekä joukkoliikenteen laatukäytävät.

    11. Muun tieverkon investoinnit lähinnä liikenneturvallisuutta parantavia
    12. Alemman tieverkon investoinnit tehdään lähinnä liikenneturvallisuuden perusteella. Vaihtoehtoisena perusteena investoinneille voi olla hankkeiden käyttökustannuksia vähentävä vaikutus.

    13. Liikennetiedotuksen avulla tehostetaan liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta
    14. Liikennetiedotuksen avulla pyritään viestittämään tieverkon ongelmista ja liikenneolosuhteista. Lisäksi edistetään informaatioteknologian mahdollisuuksien kehittämistä.

    15. Ympäristöinvestoinnit toteutetaan laadittujen suunnitelmien mukaisesti

    Ympäristön suojaustoimenpiteet toteutetaan aiempien suunnitelmien mukaisesti. Haittojen korjaustarve jatkossa kuitenkin vähenee, koska tärkeimmät kohteet toteutetaan tarkastelujakson alussa. Toisaalta ympäristöarvojen merkitys Tiehallinnon toiminnassa kasvaa koko ajan.

    190301

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö