Valinnat
    Tiehallinto

     

    Tiehallinto
    T&K

    S4 -alkusivu
    TPPT -projekti 
    HVS-NORDIC
    Muut projektit 
    Julkaisut
    Lis�tietoja 
    More information

    Tierakenteiden tutkimusohjelma S4

    TPPT -projekti

    • Projektin tavoitteet ja keskeiset tutkimusalueet
    • Tierakenteen suunnittelu- ja mitoitusj�rjestelm�
    • Menetelm�kuvaukset
    • Materiaalitutkimus
    • Koerakentaminen ja havaintotiet

    Koerakentaminen ja havaintotiet

    Ohjelmassa on kokeiltu rakenneratkaisuja k�yt�nn�n tienrakentamisen yhteydess� todellisissa liikenne- ja ilmastorasituksissa. Yhteenveto koerakentamisen tuloksista ja havaintoteist� on esitetty loppuraportissa TPPT -koerakenteiden yhteenvetoraportti (pdf 1400k) . Kohde- ja koerakenteiden tulokset on esitetty kohderaporteissa. Raportit on listattu raporttiluetteloon ja ne tulevat jakeluun  my�hemmin.

    TPPT-koerakenteet

    Koerakentaminen

    Keh� III

    SMA + ABS + ABK, Maabetoni + lujite

    Keh� II

    AB (B-200)+ABS (Gilsonite)+SMA

    Jutikkalan eritasoliittym�

     

    Paksu bituminen sidottu ABK (B-80), ABK (B-25)

    Komposiittirakenne, Bitumistabilointirakenne, Maabetonirakenne

    Pt 12895 Nakkila

    Komposiittirakenne

    Mt 272 �mtt��

    Lento- ja pohjatuhka tien p��llysrakenteessa

    Vt 19 Sein�joki

    Komposiittirakenne

    Mt 661 Isojoki

    Bitumistabilointi, Raudoiteverkko

    Mt 718 V�yri

    Bitumistabiloitu p��llysrakenne

    Vt 5 Juva

    Sitomattoman murskeen koerakenteet (eri murskelaatuja)

    Vt 4 Leivonm�ki

    Levennykset, lujitteiden k�ytt�

    Mt 595 Kiuruvesi

    Alusrakenteen homogenisointi + stabilointi

    Mt 5950 Salahmi

    Alusrakenteen homogenisointi + stabilointi

    Pt 18564 Rantsila

    Turverakenne ja ref. masuunihiekkarakenne

    Pt 18629 Temmes

    Raudoiteverkko,

    Vt 4 py�r�tie Temmes

    Turverakenne, LD-ter�skuonarakenne, Geoprofiilirakenne, Raudoiteverkko (ref.)

    Kt 83 Pello

    Turverakenne, Massanvaihto (ref.)

    Kt 78 Ranua

    Turverakenne, Raudoiteverkko (ref.)

    Mt 941 M�nnikk�vaara

    Moreenin k�sittely + kuivatuksen tehostaminen, Massanvaihto (ref.)

     
    Havaintotiet

    Tausta

    Tien rakenteellisen mitoituksen tavoitteena on suunnitella tarkasteltavalle kohteelle mahdollisimman taloudellinen tierakenne. Jotta t�m� voidaan toteuttaa, tarvitaan l�ht�tietoina luotettavat tien kunnon muuttumisen ennustemallit, joiden avulla rakenteen kestoik� m��ritet��n. Nykyisten mitoitusmenetelmien sek� ohjausj�rjestelmien suurimpana puutteena ovat ep�tarkat mallit, joiden perusteella tien vaurioituminen ja kestoik� lasketaan. T�m�n vuoksi Yhdysvalloissa 1987 k�ynnistetyss� SHRP:n (Strategic Highway Research Program) LTPP-projektissa (Long-Term Pavement Performance) keskityttiin mm. tien rakenteelliseen kuntoon vaikuttavien tekij�iden selvitt�miseen sek� uusien tien kunnon ennustemallien kehitt�miseen.

    Suomi osallistui muiden Pohjoismaiden (Ruotsi, Norja, Tanska) ohella LTPP:n kansainv�liseen satelliittitutkimukseen valitsemalla omalta tieverkoltaan tutkimukseen soveltuvia kohteita. Havaintotiekohteet valittiin tieverkolta tilastollisen koesuunnittelun avulla, jolla varmistettiin, ett� olemassa olevien riippuvuuksien l�ytyminen tien vaurioitumismallien kehitt�miseksi on ylip��ns� mahdollista. Lis�ksi n�in voitiin koe toteuttaa mahdollisimman taloudellisesti. N�ist� kohteista muodostui TPPT-projektin havaintotieaineisto.

    Kohteet ja suoritetut mittaukset

    Yhten� TPPT-tutkimuksen tavoitteena oli Suomen olosuhteisiin soveltuvien teiden rakenteellisten vaurioitumismallien kehitt�minen. T�t� tarkoitusta varten valittiin 18 kohdetta AB + kantava (asfalttibetonip��llyste sitomattomalla alustalla) sek� 28 kappaletta 2AB + kantava (uudelleenp��llystetty asfalttibetonip��llyste sitomattomalla alustalla) rakenteita. Vuosien aikana on eri syist� kohteita poistunut seurannasta siten, ett� t�ll� hetkell� seurattavien kohteiden lukum��r� on 41 kappaletta.

    Havaintoteilt� on ker�tty rakennetiedot (p��llysteen paksuus, rakennekerrosten paksuudet) ja materiaalitiedot (materiaalin�ytteet kustakin kerroksesta ja pohjamaasta). Lis�ksi kohteissa on suoritettu pudotuspainomittaus (yksi tai kaksi kertaa) sek� vaurioinventointi (tyyppi, m��r�, vaurion vakavuusaste) ja PTM-mittaus (tasaisuus- sek� urasyvyystiedot) vuosittain 1991 l�htien.

    Rakennekerrosten materiaalimoduulit (p��llysteelle, sitomattomille kerroksille ja pohjamaalle) on takaisinlaskettu Modulus-ohjelmalla jonka j�lkeen muodonmuutokset ja j�nnitykset on laskettu BISAR monikerrosohjelmalla. My�hemmin muodonmuutokset onnistuttiin m��ritt�m��n suoraan taipumasuppilosta neuraaliverkkotekniikan avulla.

    Taulukossa on esitetty kohteiden osoitetiedot ja kartalla maantieteellinen sijainti.

    Kohde

    Koe alkoi

    Piiri

    Tie

    Tieosa

    Alku-
    piste

    Loppu-
    piste

    1

    1991

    1

    25

    16

    5625

    5775

    2

    1991

    1

    25

    29

    3095

    3245

    3

    1991

    1

    1130

    4

    3955

    4105

    4

    1991

    1

    115

    1

    2150

    2300

    5

    1991

    1

    167

    5

    265

    415

    6

    1991

    1

    186

    13

    1145

    1295

    7

    1991

    2

    186

    1

    435

    585

    8

    1991

    2

    194

    3

    3650

    3800

    9

    1991

    4

    12

    12

    135

    285

    10

    1990

    4

    54

    2

    3540

    3690

    11

    1990

    4

    66

    7

    125

    275

    12

    1990

    4

    66

    7

    1935

    2085

    13

    1991

    4

    132

    11

    1310

    1460

    14

    1992

    4

    285

    1

    2285

    2435

    15

    1991

    4

    308

    1

    1170

    1320

    16

    1990

    4

    324

    2

    2560

    2710

    17

    1991

    3

    359

    4

    2800

    2950

    18

    1990

    3

    387

    9

    3720

    3870

    21

    1991

    3

    471

    2

    2040

    2190

    22

    1990

    3

    471

    3

    1430

    1580

    24

    1992

    8

    6

    348

    1130

    1280

    25

    1991

    8

    73

    1

    340

    490

    26

    1991

    8

    75

    22

    260

    410

    27

    1991

    8

    486

    4

    3500

    3650

    28

    1991

    8

    23

    403

    830

    980

    29

    1991

    8

    77

    32

    3740

    3890

    31

    1991

    9

    58

    17

    2905

    3055

    32

    1990

    9

    637

    3

    985

    1135

    33

    1990

    9

    637

    4

    440

    590

    34

    1990

    9

    641

    1

    1870

    2020

    35

    1991

    10

    19

    16

    90

    240

    36

    1991

    10

    749

    4

    4030

    4180

    37

    1991

    12

    28

    14

    2540

    2690

    38

    1991

    12

    28

    26

    5165

    5315

    39

    1991

    12

    86

    15

    2250

    2400

    40

    1991

    12

    778

    2

    9790

    9940

    42

    1991

    12

    86

    18

    3050

    3200

    43

    1992

    4

    347

    1

    4170

    4320

    45

    1992

    12

    22

    30

    4785

    4935

    46

    1992

    2

    192

    6

    3980

    4130

    47

    1992

    12

    8

    414

    4545

    4695

    Aineiston k�ytt�kohteet

    Havaintotieaineistoa on hy�dynnetty seuraavissa analyyseiss�/mallinnuksissa:

    • TPPT-projektissa (kestoik�mallit, elinkaari ja kuormituskest�vyysmitoitus)
    • Tien rakenteellinen kunto-projektissa
    • PARIS-projekti (EU:n nelj�s puiteohjelma)
    • PAV-ECO-projekti (EU:n nelj�s puiteohjelma)
    • Pohjoismainen SHRP-LTPP yhteisty�

    Aineiston tulevaisuus

    Aineiston avulla on pystytty luomaan tien liikennekuormituskest�vyytt� ennustavat mallit (vaurioitumisen alkamisajankohdalle ja kehittymisnopeudelle). Aineiston jatkoseuranta olisi ensisijaisen t�rke�t�, jotta my�s eri kunnossapitotoimenpiteiden vaikutusta kuvaavat mallit voitaisiin tulevaisuudessa kehitt��. Mallinnuksessa on t�h�n saakka ollut ratkaisevaa VTT:n ja Ruotsin VTI:n v�linen yhteisty� aineistojen yhteisk�yt�ss�. Kotimaisten havaintotiekohteiden lukum��r� ei yksin olisi riitt�nyt edell� mainittujen mallien luomiseen. Siksi havaintotiekohteiden lukum��r�n lis��minen olisi suositeltavaa, jotta tulevaisuudessa p��st�isiin eroon ulkomaisen datan riippuvuudesta.

    201202

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�